• Przebieg kariery naukowej
  • Od 2011 r. zatrudniona na stanowisku adiunkta w Instytucie Germanistyki.

     

    Studia doktoranckie na Wydziale Neofilologii UW, praca doktorska pt. Krytyka literacka jako forma dyskursu kobiecości – analiza tekstów krytycznoliterackich na temat twórczości Clary Viebig, Franziski zu Reventlow, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Elfriede Jelinek pod kierunkiem prof. dr hab. Bożenny Chołuj.

     

    Studia w Kolegium MISH UW, dyplom magisterski uzyskany w Instytucie Germanistyki na podstawie pracy pt. „Florentin“ von Dorothea Schlegel – eine Interpretation (Florentin Dorothei Schlegel – próba interpretacji) pisanej pod kierunkiem prof. Karola Sauerlanda w 2002 r.

    https://orcid.org/0000-0001-7807-2184

  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
  • Jako literaturoznawczyni analizuję związki literatury XX w. z jej kontekstami pozaliterackimi, w szczególności historią społeczną i dyskursem naukowym. Mój aktualny projekt badawczy dotyczy studentek i lesbijek jako nowych typów postaci w literaturze niemieckojęzycznej pierwszej połowy XX wieku. Zajmuję się również obecnie teorią i metodologią antropologii literatury z perspektywy posthumanistycznej, zwłaszcza kategorią różnicy, mechanizmami marginalizacji i procesami tożsamościotwórczymi. Poza tym w pracy badawczej interesują mnie kategoria płci kulturowej i ujęcia komparatystyczne.

     

    Moje dotychczasowe publikacje dotyczyły kategorii kobiecości w polskiej i niemieckiej krytyce literackiej, relacji polsko niemieckich w literaturze, recepcji twórczości Elfriede Jelinek w Polsce, recepcji „Płci i charakteru” Ottona Weinigera w Polsce, woli przekładu w transferze wiedzy, postaci studentki w literaturze XIX i XX w.

     

    W pracy translatorskiej zajmuję się przekładami tekstów naukowych i eseistycznych dotyczących polskiej i niemieckiej historii. 

  • Najważniejsze publikacje naukowe
  • Publikacje od 2011 r.:

    ·       Autoportret z antybohaterką. Negatywne postacie kobiece w powieściach o studentkach, „Wielogłos” 2020, nr 2 (44), s. 67-90.  https://www.ejournals.eu/Wieloglos/2020/2-44-2020/art/17506

    ·       Die "weibliche Feder" schreibt über den Krieg. Kritik über Zofia Nałkowskas Prosa zum Großen Krieg, w: Der Erste Weltkrieg in Mitteleuropa: Kultur und Gesellschaft im Umbruch, red. A. Wołkowicz, Berlin 2020.

    ·       Wykształcenie kobiet jako temat niemieckiej prozy od końca XIX w. do okresu międzywojennego, w: Kobieta: wiedza, nauka, uniwersytety: Europa i świat, red. Monika Malinowska, Warszawa 2019, s. 197-209.

    ·       The image of educated women in two interwar Austrian novels by female authors, „Acta Poloniae Historica“, 117, 2018,  s. 131-158. http://aph-ihpan.edu.pl/images/APH117/05_Gorny.pdf

    ·       „Lecznicza trucizna” - Płeć i charakter Ottona Weiningera jako indywidualistyczny projekt asymilacji, w: Literatura w Austrii - Austria w Literaturze, red. Krzysztof Tkaczyk, Anna Wołkowicz, Kamilla Najdek, Warszawa 2017,

    ·       „Ist das Weib ein Nichts? Vorbilder und Schreckbilder in den österreichischen Romanen von Frauen in der Zwischenkriegszeit“, w: Aneta Jachimowicz (red): Gegen den Kanon - Literatur der Zwischenkriegszeit in Österreich, Frankfurt am Main 2017, s. 327-343.

    ·       „Die zugenagelten Fenster auf Europa entriegeln“ – Ostap Ortwin übersetzt Otto Weiningers Geschlecht und Charakter, „Zeitschrift f Ostmitteleuropa-Forschung“ 65 (2016), 4, s. 570-584.

    ·       Polsko-żydowscy czytelnicy Weiningera a żydowski "Selbsthass", „Kwartalnik Historii Żydów-Jewish History Quarterly” 2016, 2 (258), s. 431-447.

    ·       "Ja zaś dodam..." Odczyt jako forma życia intelektualnego w pierwszej połowie XX wieku na przykładzie wystąpień poświęconych pracy Ottona Weiningera "Płeć i charakter", w: Nie tylko salon. Wspólnotowe formy życia literackiego, red. Ewa Łukaszyk, Krystyna Wierzbicka-Trwoga, Warszawa 2016,  s. 57-65.

    ·       "To samo od nowa" - pisarstwo kobiet w oczach polskiej i niemieckiej krytyki literackiej końca XIX i początku XX w., Warszawa 2016, s. 201-211.

    ·       "Guter paniczek! Goldener paniczek!" - zetknięcie Polaków i Niemców w powieści "Das schlafende Heer" Clary Viebig, w: Interferencje kultury współczesnej, red. Anna Górajek, Anna Jagłowska, Dominika Wyrzykiewicz, Warszawa 2015.

    ·       „Durch reifende Ähren der Ernte entgegen“ – die Germanisierung als biologisches Projekt in „Das schlafende“ Heer von Clara Viebig, w: Schlesien – Grenzliterarisch. Studien zu deutsch-polnischen Kulturtransferprozessen, red. Rafał Biskup, Leipzig 2015, s. 335-344.

    ·       Kategoria „kobiecości“ w krytyce literackiej, w: O kobietach po niemiecku…, red. Bożena Chołuj i Agnieszka Jezierska, Warszawa 2012, s. 19-32.

    ·       Historia kobieca czy historia płci? Badania Karin Hausen nad dziejami porządku płci, „Porównania” 8, 2011, s. 61-72.

    ·       Krytyka literacka jako forma dyskursu kobiecości - analiza tekstów krytycznoliterackich na temat twórczości Clary Viebig, Franziski zu Reventlow, Zofii Nałkowskiej, Marii Kuncewiczowej i Elfriede Jelinek, Dysertacja, Uniwersytet Warszawski 2011. doi.org/10.5281/zenodo.4060153