-
-
-
Stanowisko: adiunkt
-
Specjalność: literaturoznawstwo
-
Adres: ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa
- Przebieg kariery naukowej
-
- 2005 - magisterium uzyskane w Instytucie Romanistyki UW
- 2011 - stopień doktora nauk humanistycznych z zakresu literaturoznawstwa uzyskany na Wydziale Neofilologii UW; rozprawa napisana pod kierunkiem prof. Zbigniewa Naliwajka; temat rozprawy: "La Musique dans la pensée et dans l'oeuvre de Stendhal et de Nerval"
- Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
-
- komparatystyka interdyscyplinarna - związki literatury z muzyką i malarstwem,
- krytyka muzyczna,
- literatura francuska XIX wieku
- Najważniejsze publikacje naukowe
-
Książka:
- La Musique dans la pensée et dans l’oeuvre de Stendhal et de Nerval, Honoré Champion, Paris 2015.
Redakcja naukowa książki:
- Territoires comparatistes. Mélanges offerts à Zbigniew Naliwajek, red. Anna Opiela, WUW, Warszawa 2014.
Artykuły:
- La révolution et l'art. George Sand et Richard Wagner face au Printemps des peuples, "Cahiers ERTA", Nr 15 La (r)évolution, 2018, s. 139-153.
- Mallarmé, Valéry et le silence (dés)incarné, w: Le silence en mots, les mots en silence, seria Quêtes littéraires, nr 7, 2017, s. 82-92.
- Nieustające powroty. O literackim i artystycznym odkrywaniu Mallarmégo, "Przegląd Humanistyczny", tom 61, nr 4 (459), 2017, s. 163-171.
- La maladie de l'idéal chez les artistes balzaciens, "L'Année balzacienne", nr 18, 2017/1, s. 401-416.
- Par la musique vers la poésie. George Sand à la recherche de son idéal artistique, w: George Sand et l'idéal. Une recherche en écriture, red. Damien Zanone, Honoré Champion, Paris 2017, s. 389-399.
- Między innością a tożsamością. Gérard de Nerval w podróży, w: Inny w podróży. Literackie świadectwa podróży na przestrzeni wieków, tom I, red. Oksana Weretiuk, Magdalena Rabizo-Birek, Wydawnictwo UR, Rzeszów 2017, s. 131-140.
- Du jeu au non-jeu. Le personnage du musicien romantique en mouvement, w: Le jeu dans tous ses états. Études dix-neuviémistes, red. Edyta Kociubińska, seria Études de linguistique, littérature et art, t. 18, Peter Lang, Frankfurt am Main 2016, s. 141-152.
- La mémoire de l’art, l’art de la mémoire. Delacroix et Berlioz à travers leurs écrits intimes, w: L’écriture entre mémoire et oubli. Hommage à Krystyna Kasprzyk, red. Wiesław Kroker, Agata Sobczyk, Instytut Romanistyki UW, Warszawa 2016, s. 121-132.
- „Pisanie muzyką” w dziele André Gide'a, w: Transpozycje. Muzyka w nowoczesnej literaturze europejskiej, red. Andrzej Hejmej, Tomasz Górny, Universitas, Kraków 2016, s. 63-81.
- Muzyczne pejzaże w twórczości Gérarda de Nervala, w: Georomantyzm. Literatura - miejsce – środowisko, red. Elżbieta Dąbrowicz, Marcin Lul, Katarzyna Sawicka-Mierzyńska, Danuta Zawadzka, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2015, s. 474-484.
- Poetyka muzyczności według Mallarmégo, „Acta Philologica”, nr 45, Warszawa 2014, s. 157-164.
- Teodor de Wyzewa jako krytyk muzyczny, „Muzyka”, rocznik LVIII, nr 3 (230), 2013, s. 93-105.
- La musique sacralisée dans les œuvres de quelques écrivains romantiques, w: Entre le sacré et le profane, seria Quêtes littéraires nr 3, red. Edyta Kociubińska, Judyta Niedokos, Wydawnictwo Werset, Lublin 2013, s. 66-75.
- Le temps et l’espace mûs par la musique dans les romans de Stendhal (Le Rouge et le Noir, Lucien Leuwen, La Chartreuse de Parme), w : Études romanes de Brno, 32, 2011,1, s. 17-25.
- Ciało, dusza i sztuka: Stendhal o muzyce i malarstwie, Ruch Muzyczny, rok LIV, nr 2, 24 stycznia 2010, s. 26-29.
- Stendhal i Nerval – między literaturą a muzyką, Bez Porównania, nr 1 (8) 2010, s. 33-41.
Estetyka opery w twórczości i krytyce Gérarda de Nervala, w: Od literatury do opery i z powrotem. Studia nad estetyką teatru operowego, red. R. D. Golianek, P. Urbański, Wydawnictwo MADO, Toruń 2010, s. 425-437.
- Stendhal et Nerval : littérature et musique. Sur quelques problèmes du comparatisme interdisciplinaire, w: La perspective interdisciplinaire des études françaises et francophones, red. A. Kieliszczyk, E. Pilecka, Oficyna Wydawnicza LEKSEM, Łask 2009, s. 353-360.
- Le souvenir musical dans les œuvres de quelques écrivains romantiques, w: Le Passé dans le Présent, le Présent dans le Passé, Szeged 2008, s. 39-45.