Funkcja: pracownik naukowo-dydaktyczny, opiekun praktyk pedagogicznych w IR
Adres: ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa, gab. 3036
Przebieg kariery naukowej
tytuł magistra: 1995, Uniwersytet Warszawski, Instytut Romanistyki, « Les dissymétries entre le genre masculin et féminin en français à l’exemple des noms de profession et de fonction » , opiekun : dr hab. prof. UW Krystyna Wróblewska-Pawlak
stopień doktora: 2003, Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, „Dyskurs edukacyjny na lekcji języka obcego”, promotor: prof. dr hab. Elżbieta Zawadzka
stopień doktora habilitowanego: 2018, Uniwersytet Warszawski, Wydział Neofilologii, monografia pt. „Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój”, recenzenci: prof. dr hab. Weronika Wilczyńska, prof. dr hab. Urszula Paprocka-Piotrowska, dr hab. Prof. UO Ewa Piechurska-Kuciel
Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
Działalność naukowo-badawcza w dziedzinie glottodydaktyki obejmuje takie zagadnienia jak: procesy komunikacyjne w nauczaniu języka obcego, strategiczne podejście do uczenia się i nauczania języków, rozwijanie kompetencji różnojęzycznej i różnokulturowej, refleksyjne kształcenie nauczycieli języków obcych.
Najważniejsze publikacje naukowe
Monografia:
Szymankiewicz K., 2017, „Przyszli nauczyciele języków obcych na drodze budowania kompetencji zawodowej. Refleksja – Uczenie się – Rozwój”, Instytut Romanistyki – Werset, Warszawa – Lublin.
Artykuły w czasopismach:
Szymankiewicz K., 2001, „Interakcyjny charakter nauczania/uczenia się języka obcego na poziomie początkującym – rola materiałów nauczania” [in:] Neofilolog 20, s. 73–81.
Szymankiewicz K., 2002, „Negocjowanie znaczenia w dyskursie szkolnym na lekcji języka obcego” [in:] Języki Obce w Szkole 4, s. 29–34.
Szymankiewicz K., 2005, „Jak opanować bezgłośny język ? Kilka uwag o komunikacji niewerbalnej w nauczaniu języka obcego ”, Języki Obce w Szkole 2, s. 41-48.
Szymankiewicz K., 2011, „Strategiczne uczenie się słownictwa i gramatyki języka obcego” w: Języki Obce w Szkole, nr 4/2011, s. 66-68.
Szymankiewicz K., 2012a, „Współkonstruowanie znaczenia w dyskursie metajęzykowym na lekcji języka obcego” [w:] Neofilolog nr 38/2, s. 183-200.
Szymankiewicz K., 2012b, « La complexité des facteurs déterminant l’emploi inefficace des stratégies d’apprentissage des langues étrangères - étude de cas » [w :] Synérgies Pologne 9/1 Autour de la compétence d’apprentissage de langues : gestion des ressources métacognitives et cognitives, K. Karpińska-Szaj, J. Zając (red.), s. 49-62.
Szymankiewicz K., 2013a, „Między teorią a praktyką – przejawy teorii osobistych w refleksji przyszłych nauczycieli języka obcego podczas praktyk pedagogicznych” [w:] Neofilolog, nr 40/2, s. 265-277.
Szymankiewicz K., 2013b, „Kształtowanie refleksyjnych postaw przyszłych nauczycieli języka francuskiego – rola internetowego, dydaktycznego forum dyskusyjnego” [w:] Języki Obce w Szkole nr 1/2013, s. 46-51.
Szymankiewicz K., Kucharczyk R., 2015, „Kompetencja różnojęzyczna w początkowym kształceniu nauczycieli” [in:] Neofilolog 45/1, s. 73 – 86.
Szymankiewicz K., Kucharczyk R., 2016a, „Mapy myśli jako narzędzie badania reprezentacji społecznych wielojęzyczności – przypadek przyszłych nauczycieli języka francuskiego” [in:] Neofilolog 47/2, s. 187-203.
R, Szymankiewicz K., 2016b, „Teorie osobiste dotyczące rozwijania kompetencji różnojęzycznej na lekcjach języka obcego – przypadek przyszłych nauczycieli języka francuskiego” [in:] Języki Obce w Szkole nr 4, s. 64-70.
Rozdziały w monografiach:
Szymankiewicz K., Zając J., 2002, „Strategie uczenia się w świadomości studentów filologii a autonomizacja” [in:] Wilczyńska W. (red.) Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 147–163.
Szymankiewicz K., 2005, „Komunikacja na lekcji języka obcego jako proces negocjowania znaczenia”, [in:] Dąbrowska M. (red.), Język trzeciego tysiąclecia III, Tom 3: Język polski i języki obce – kontakty, kultura, dydaktyka, Kraków: Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium”, s. 313-321.
Szymankiewicz K., 2007, „Autour de la biographie linguistique et culturelle”, [in:] Bernaus M. et al., La dimension plurilingue et pluriculturelle dans la formation des enseignants de langues. Kit de formation, Graz/Strasbourg : Centre européen pour les langues vivantes / Editions du Conseil de l’Europe (publikacja na płycie CD-ROM).
Szymankiewicz K., 2008, „Motywowanie do nauki języka obcego poprzez otwarcie na wielojęzyczność i wielokulturowość”, [in:] Michońska-Stadnik A., Wąsik Z. (red.), Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych, Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej we Wrocławiu, s. 63-72.
Szymankiewicz K., 2009, „Integration langue/discipline en section bilingue francophone. Modèle polonais” [w:] U. Paprocka-Piotrowska, J. Zając (red.), L’enseignement/apprentissage du français langue étrangère. Réflechir et agir, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, s. 275-284.
Szymankiewicz K., 2010, « Une didactique du transfert des compétences pour mieux apprendre une langue étrangère », [in :] Szymankiewicz K., Zając J. (red.) (2010), Développer les compétences multiples chez l’apprenant et chez l’enseignant en classe de FLE. Hommage à Lucjan Grobelak, Instytut Romanistyki UW, s. 139-148.
Szymankiewicz K., 2010, „Quelques principes de l’enseignement bilingue au service des études philologiques pour les débutants en FLE”, [in:] Enseigner le FLE aux débutants à la philologie romane. Nouveaux défis, Halina Grzmil-Tylutki, Ewa Krakowska-Krzemińska (red.), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 108-114.
Szymankiewicz K., Smuk M., 2012, „Les stratégies métacognitives et le développement des compétences liées à l’expression écrite en fonction du niveau des apprenants”, [in:] Les compétences en progression. Un défi pour la didactique des langues, F. Valetopoulos et J. Zając (red.), Varsovie: Institut d’Etudes Romanes, Université de Varsovie, Université de Poitiers – FoReLL EA 3816, pp. 147-164.
Szymankiewicz K., 2014a, „O refleksji towarzyszącej (auto)ewaluacji działań dydaktycznych podczas praktyk pedagogicznych” [w:] M. Baran-Łucarz (red.). Refleksja w uczeniu się i nauczaniu języków obcych, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 71 – 83.
Szymankiewicz K., 2014b, "Nauczanie to świetna sprawa!" O poczuciu sukcesu u studentów odbywających praktyki szkolne. [in:] B. Karpeta-Peć, R. Kucharczyk, M. Smuk, M. Torenc (red.). Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Warszawa: Instytut Germanistyki UW, Instytut Romanistyki UW, s. 99 – 111.
Szymankiewicz K., 2015a, „Droga do kompetencji emocjonalnej nauczyciela – rola czynników afektywnych podczas kształcenia początkowego nauczycieli języka obcego na przykładzie przyszłych nauczycieli języka francuskiego” [in:] A. Kwatera, S. Kowal, E. Zawisza (red.). Nauczyciel - między etosem a presją rzeczywistości. Wielowymiarowość kompetencji współczesnego nauczyciela, Kraków: Wydawnictwo e-bookowo, s. 207-217.
Szymankiewicz K., 2015b, « Un prof de langue est comme un guide, un agriculteur ou ... une sorcière? Analyse des représentations du métier d'enseignant de FLE chez des étudiants en philologie romane de l'Université de Varsovie » [in :] M. Sowa (red.) Enseignement / apprentissage du français face aux défis de demain, Lublin: Werset, s. 287 – 297.
Kucharczyk R., Szymankiewicz K., 2015, „Nauczanie drugich języków obcych, czyli jak wykorzystać repertuar językowy uczącego się (na przykładzie języka francuskiego dla potrzeb zawodowych)” [in:] M. Sowa, M. Mocarz-Kleindienst, U. Czyżewska (red.). Nauczanie języków obcych na potrzeby rynku pracy, Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, s. 250 – 265.
Szymankiewicz K., 2016, « Former à l’enseignement interculturel: le rôle du savoir-être et du savoir-apprendre des futurs enseignants de langue étrangère » [in :] Actas del Tercer Congreso Internacional en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas: En camino hacia el plurilingüismo, s. 260–269.
Redakcja tomów
Szymankiewicz K., Zając J. (red.), 2010, Développer les compétences multiples chez l’apprenant et chez l’enseignant en classe de FLE. Hommage à Lucjan Grobelak, Warszawa : Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Sujecka-Zając J., Jaroszewska A., Szymankiewicz K., Sobańska-Jędrych J. (red.), 2014, Inspiracja - Motywacja - Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego, Warszawa: Instytut Romanistyki i Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.
Skrypt (współautorstwo):
Kucharczyk R., Smuk M., Szymankiewicz K., Zając J., 2009, Strategie uczenia się. Poradnik dla studentów I roku Instytutu Romanistyki UW, Warszawa: Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego.