•  dr Przemysław Uściński
        • email
      • Instytut Anglistyki
    • Stanowisko: adiunkt
    • Specjalność: literaturoznawstwo
    • Funkcja: redaktor pomocniczy w Anglica. An International Journal of English Studies
    • Adres: ul. Hoża 69, 00-681 Warszawa
  • Przebieg kariery naukowej
    • 2009 - magister, Uniwersytet Warszawski
    • 2015 - doktor nauk humanistycznych, Uniwersytet Warszawski
    • 2016 - adiunkt, Instytut Anglistyki UW
    • 2016-2017 sekretarz redakcji czasopisma Anglica. An International Journal of English Studies
    • 2017 - redaktor pomocniczy w Anglica. An International Journal of English Studies
  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
    • literatura brytyjska XVIII i XIX wieku
    • intertekstualność, w szczególności parodia i przekład
    • ironia i satyra w literaturze angielskiej
    • gender studies i teoria queer
    • dekonstrukcja, sceptycyzm, hermeneutyka podejrzeń
    • moralność i hipokryzja jako tematy literatury angielskiej
  • Najważniejsze publikacje naukowe
    • Uściński, P. (2018) "Pope's Solid Pudding, Swift's Proposal, and the Poor: Poverty in Scriblerian Texts" Readings in 18th and 19th century British literature and culture(str. 313-326) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.
    • (2017)“Chains, Castles, Gothic Terror(s) and Blake’s Urizen” w: Gothic, Sensation, Detection. Text and Contexts in 18th and 19th century British Literature and Culture. (str. 13-27) Red. Grażyna Bystydzieńska: Warszawa: Pracownia Ośrodka Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.
    • (2017)“Authenticity and Linguistic Difference. Parody, Polyphony and Translation in Bakhtin and Beyond” w: Interpreting Authenticity. Translation and Its Others. (str. 45-57) Red. Agnieszka Pantuchowicz i Anna Warso. Berlin: Peter Lang.
    • (2017)“Goldsmith, Crabbe and the ‘Counter-Pastoral’ in Eighteenth-Century Poetry” w: Studies in English Literature and Culture. Festschrift in Honour of Professor Grażyna Bystydzieńska (str. 257-269) Red. Anna Kędra-Kardela, Aleksandra Kędzierska, Magdalena Pypeć. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
    • (2017)“The ‘Noble Savage’: Aristocracy, Slavery, Restoration Culture and Aphra Behn’s Oroonoko, or the Royal Slave” w:  An International Journal of English Studies (str. 43-54) Nr 26/1. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
    • (2016)Parody, Scriblerian Wit and the Rise of the Novel. Parodic Textuality from Pope to Sterne. Frankfurt am Main, Oxford, New York: Peter Lang.
    • (2016)“Monogamy, Economy and Divine Providence in Oliver Goldsmith’s The Vicar of Wakefield.” w: From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British Literature and Culture (str. 443-453) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Warszawa: OSB, Uniwersytet Warszawski.
    • (2016)“Painterly Satire: Fielding, Hogarth and the Eighteenth-Century Grotesque” w: Texts and ContextsStudies in 18th and 19th century British Literature and Culture.  I. (str. 207-225) Red. Grażyna Bystydzieńska. Warszawa: OSB, Uniwersytet Warszawski.
    • (2015)“Circles of Deceit. The (Illusive) Sameness in Alexander Pope’s Essay on Man and The Dunciad” w: The New Review: An International Journal of British Studies. (str.  139-154) Red. Grażyna Bystydzieńska. Glasgow: University of Glasgow Press.
    • (2014)“Borderlines/Ornaments in Eighteenth-Century Classical Discourse” w:  Essays in Honour of Professor Tadeusz Rachwał (str. 87-105) Red. Agnieszka Pantuchowicz, Sławomir Masłoń. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
    • (2014)“'This unpolish'd rugged verse': Epistemology in the Poetic Discourse of the Restoration” w: Old Challenges and New Horizons in English and American Studies. (str. 49-58) Red. Elżbieta Chrzanowska-Kluczewska i Władysław Witalisz. Frankfurt am Main, London and New York: Peter Lang.
    • (2014)“The Mock(ing) Theatre: Parody in John Gay's Achilles and Henry Fielding's Tom Thumb”w: From Queen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. (str. 511-520) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris, Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.
    • (2014)“Liberty and Abuse: the Notion of Conscience in the Selected Writings of Jonathan Swift, John Locke and Laurence Sterne” w: The New ReviewApproaches to Literature. (str. 117-128) Red. Grażyna Bystydzieńska, Glasgow: University of Glasgow.
    • (2013)“Forbidden territories: the Sexual and the Social in Alan Hollinghurst’s The Line of Beauty” w: Crossroads in Literature and Culture. (str. 127-133) Red. Jacek Fabiszak et al. Berlin, Heidelberg: Springer.
    • (2013)“Unmasking Evil through Parody. Jonathan Swift's Politics of Exposure” w: Evil and Ugliness across Literatures and Cultures. (str. 67-78) Red. Ryszard Wolny, Stankomir Nicieja, Andrzej Ciuk. Opole: Wyd. Uniwersytetu Opolskiego.
    • (2012)“Juxtaposing Readings of Metafictional Parody in Henry Fielding's An Apology for the Life of Mrs. Shamela Andrews”. Comparative Studies in Anglophone Literatures. (Trans)National, (Post)Colonial and (Auto)Thematic (Re)Considerations and (Re)Visions. (str. 195-210) Red. Grzegorz Koneczniak. Toruń: Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
    • (2012)“'The nicest book in the world': Pastiche and the Poetics of Ambiguity in Jane Austen's Northanger Abbeyw: FromQueen Anne to Queen Victoria. Readings in 18th and 19th century British literature and culture. (str. 487-496) Red. Grażyna Bystydzieńska, Emma Harris. Warszawa: Ośrodek Studiów Brytyjskich, Uniwersytet Warszawski.