•  prof. ucz. dr hab. Marek Paryż
        • email
      • Instytut Anglistyki
    • Stanowisko: prof. UW
    • Specjalność: literatura amerykańska, film amerykański
    • Funkcja: kierownik Zakładu Literatury Amerykańskiej
    • Adres: ul. Hoża 69 00-681 Warszawa pok. 222
  • Przebieg kariery naukowej
    • 1996 - tytuł magistra filologii angielskiej, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • 2001 - stopień naukowy doktora w dziedzinie literaturoznawstwa, Uniwersytet Warszawski
    • 2010 - stopień naukowy doktora habilitowanego w dziedzinie literaturoznawstwa, Uniwersytet Warszawski
    • 2012 - stanowisko profesora nadzwyczajnego UW
  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
    • literatura amerykańska doby romantyzmu
    • powieść amerykańska drugiej połowy XX w. i najnowsza
    • western literacki i filmowy; westerny transnarodowe
    • postkolonializm
  • Promotor prac doktorskich
    • Agnieszka Kotwasińska: "Transformations of the Family in Contemporary American Horror Fiction by Women" (2017)
    • Józef Jaskulski: "Narrative Uses of the Topoi of the Westerns in Post-9/11 American Television Commercials" (2018)
  • Najważniejsze publikacje naukowe
  • Książki autorskie:
    1. Literatura zakorzenienia, literatura ucieczki. Szkice o prozie amerykańskiej po 2000 roku. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2018.
    2. Przestrzenie kanonu. Szkice o prozie amerykańskiej od lat 40. XX wieku do czasów najnowszych. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2015.
    3. The Postcolonial and Imperial Experience in American Transcendentalism. New York: Palgrave Macmillan, 2012.
    Książki redagowane:
    1. (z Tadeuszem Piórą) Thomas Pynchon. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2018.
    2. Bitnicy. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2016.
    3. (z Johnem Leo) The Post-2000 Film Western: Contexts, Transnationality, Hybridity. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2015.
    4. Cormac McCarthy. Warszawa: Wydawnictwa UW, 2014
    5. (z Agatą Preis-Smith) Amerykański western literacki w XX wieku. Między historią, fantazją a ideologią. Warszawa: Czuły Barbarzyńca, 2013.
    6. Don DeLillo, Warszawa: Wydawnictwa UW, 2012.
    Redagowane numery specjalne czasopism:
    1. (ze Sławomirem Bobowskim) "Contemporary Transnational Westerns: Themes and Variations Since 2000". Numer specjalny czasopisma Studia Filmoznawcze 38 (2017). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
    2. (z Matthew Carterem) "The Visual Language of Gender and Family in the Western". Numer specjalny czasopisma Papers on Language and Literature 54.1 (2018). Department of English, Southern Illinois University, Edwardsville.
    Artykuły:
    1. “Polish Literary Depictions of Native Americans in Soviet-Era Adventure Novels.” [w:] Tribal Fantasies: Native Americans in the European Imaginary, 1900-2010. Ed. James Mackay and David Stirrup. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ss. 155-172.
    2. “Herman Melville’s Pierre and the Allegory of Empire.” Anglica: An International Journal of English Studies 22.1 (2013). ss. 5-18.
    3. “‘My Whole World Shrank’: Encapsulated Selves in Witold Gombrowicz’s Ferdydurke and Philip Roth’s Portnoy’s Complaint.” [w:] Philip Roth and World Literature: Transatlantic Perspectives and Uneasy Passages. Ed. Velichka Ivanova. Amherst, New York: Cambria Press, 2014. ss. 159-174.
    4. “‘I shall lie broken against this broken earth’: William March’s Company K on the Screen.” [w:] The Great War in Post-Memory Literature and Film. Ed. Martin Löschnigg and Marzena Sokołowska-Paryż. Berlin-Boston: De Gruyter, 2014. ss. 121-133.
    5. “Expatriate Americans in Europe at the Time of the Great War: Edith Wharton’s A Son at the Front.” [w:] North America, Europe and the Cultural Memory of the First World War. Ed. Martin Löschnigg and Karin Kraus. Heidelberg: Winter Verlag, 2015. ss. 227-236.
    6. “Contemporary Transnational Westerns: Trajectories and Constellations.” Studia Filmoznawcze 38 (2017). ss. 5-14.
    7. “A Map of Longings: Utopian Underpinnings of Contemporary Transnational Westerns.” Studia Filmoznawcze 38 (2017). ss. 137-155.
    8. "Urban Milieu, Domesticity, and Fatherhood in The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford.” Papers on Language and Literature 54.1 (2018). ss. 46-63.
    9. “Narrative (Il)Logic and the Problem of Character Motivation in Sergio Corbucci’s Revenge Westerns.” [w:] Unbridling the Western Auteur: Contemporary, Transnational and Intertextual Explorations. Ed. Emma Hamilton and Alistair Rolls. Oxford: Peter Lang, 2018. ss. 105-124.
    10. "Forbidden Bonding at the Time of the War on Terror: The Enemy as Friend in Camp X-Ray and Boys of Abu Ghraib." [w:] The Enemy in Contemporary Film. Ed. Martin Löschnigg and Marzena Sokołowska-Paryż. Berlin-Boston: De Gruyter, 2018. ss. 345-360.