Stanowisko: Adiunkt w Zakładzie Literaturoznawstwa Francuskiego
Specjalność: Literaturoznawstwo
Funkcja: Zastępca Dyrektora ds. Naukowych Instytutu Romanistyki
Adres: Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Dobra 55, 00-312 Warszawa
Przebieg kariery naukowej
Absolwentka trzech filologii: Instytutu Romanistyki UW, Wydziału Polonistyki UW i Instytutu Anglistyki UW. W październiku 2011 obroniła rozprawę doktorską pod tytułem „La Catégorie du héros romantique dans la poésie française et polonaise au XIXe siècle”.
Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
Szeroko pojęta komparatystyka,
związki między literaturami (głównie poezją) różnych krajów,
relacje między malarstwem a literaturą oraz motywy Romantyzmu i Orientu w literaturze i sztuce.
Najważniejsze publikacje naukowe
Monografia
La Catégorie du héros romantique dans la poésie française et polonaise au XIXe siècle, Publications de l’Institut d’études romanes, Varsovie, 2014
Przekłady
Leon Chwistek „O zmianach periodycznych treści widzianych obrazów”, w „Rocznik Historii Filozofii Polskiej”, t. 2/3 (2009/2010), s. 281-305
Od mistyczki do komediantki. Kobiety Europy epok dawnych – źródła i perspektywy, red. Joanna Godlewicz-Adamiec, Piotr Kociumbas, Małgorzata Sokołowicz, Warszawa: Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2016.
Artykuły
« Le fatal présent du ciel ou le mal du siècle romantique ? Rousseau et les premiers héros romantiques (René, le Giaour, Gustave) », in Rousseau et Diderot. Traduire, interpréter, connaître, réd. Izabella Zatorska, Varsovie 2016, p. 207-217.
„Wróżka czy femme fatale? Przemiany średniowiecznej wróżki w wieku XIX”. In Przejścia i przemiany w dawnych literaturach romańskich, red. J. Dygul, M. Kulesza, A. Sobczyk, Warszawa 2016. s. 214-222.
„Galicyjski raj utracony. Wielokulturowa wizja Galicji przełomu wieków w pismach Josepha Rotha”. in: Galicja. Studia i materiały. Tom 2, Filozofia w Galicji, red. Szczepan Kozak, Rzeszów, 2016. s. 269-283.
„Jak kocha kobieta szlachetna i cnotliwa? Życie, miłość i konwencja w wierszach Pernette du Guillet”. in: Od mistyczki do komediantki. Kobiety Europy epok dawnych – źródła i perspektywy, red. J. Godlewicz-Adamiec, P. Kociumbas, M. Sokołowicz, Warszawa 2016. s. 235-248.
« C’est une histoire singulière et terrible… ». La Morte Amoureuse ou la fascination romantique pour les vampires. In Romanica Silesiana, 2016, no 11 (t. I), s. 51-59.
„Juliusz Słowacki, Gérard de Nerval i ich orientalne podróże, czyli co romantycy widzieli na Wschodzie?”, in: Wschód muzułmański w literaturze polskiej. Idee i obrazy, red. Grzegorz Czerwiński, Artur Konopacki, Katedra Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016, s. 133-155.
„Pisma i płótna Eugène’a Fromentina. Prawdziwe (?) źródło wiedzy o Wschodzie”, in: Między Wschodem a Zachodem. W poszukiwaniu źródeł i inspiracji, red. A. Bednarczyk, M. Kubarek, M. Szatkowski, seria „Orient in Literature – Literature of the Orient” №4. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016 rok, s. 183-196.
„Od dawna marzę, żeby pójść do hammamu”. Marokańska czarna magia a poczucie tożsamości w opowiadaniach Tahara Ben Jellouna, in Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. Agata Świerzowska, Izabela Trzcińska, Kraków 2016, s. 103-127.
« Le fatal présent du ciel ou le mal du siècle romantique ? Rousseau et les premiers héros romantiques (René, le Giaour, Gustave) », in Rousseau et Diderot. Traduire, interpréter, connaître, réd. Izabella Zatorska, Varsovie 2016, p. 207-217.
„Wróżka czy femme fatale? Przemiany średniowiecznej wróżki w wieku XIX”. In Przejścia i przemiany w dawnych literaturach romańskich, red. J. Dygul, M. Kulesza, A. Sobczyk, Warszawa 2016. s. 214-222.
„Galicyjski raj utracony. Wielokulturowa wizja Galicji przełomu wieków w pismach Josepha Rotha”. in: Galicja. Studia i materiały. Tom 2, Filozofia w Galicji, red. Szczepan Kozak, Rzeszów, 2016. s. 269-283.
„Jak kocha kobieta szlachetna i cnotliwa? Życie, miłość i konwencja w wierszach Pernette du Guillet”. in: Od mistyczki do komediantki. Kobiety Europy epok dawnych – źródła i perspektywy, red. J. Godlewicz-Adamiec, P. Kociumbas, M. Sokołowicz, Warszawa 2016. s. 235-248.
« C’est une histoire singulière et terrible… ». La Morte Amoureuse ou la fascination romantique pour les vampires. In Romanica Silesiana, 2016, no 11 (t. I), s. 51-59.
„Juliusz Słowacki, Gérard de Nerval i ich orientalne podróże, czyli co romantycy widzieli na Wschodzie?”, in: Wschód muzułmański w literaturze polskiej. Idee i obrazy, red. Grzegorz Czerwiński, Artur Konopacki, Katedra Badań Filologicznych „Wschód-Zachód” Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2016, s. 133-155.
„Pisma i płótna Eugène’a Fromentina. Prawdziwe (?) źródło wiedzy o Wschodzie”, in: Między Wschodem a Zachodem. W poszukiwaniu źródeł i inspiracji, red. A. Bednarczyk, M. Kubarek, M. Szatkowski, seria „Orient in Literature – Literature of the Orient” №4. Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK, 2016 rok, s. 183-196.
„Od dawna marzę, żeby pójść do hammamu”. Marokańska czarna magia a poczucie tożsamości w opowiadaniach Tahara Ben Jellouna, in Tożsamość w ezoterycznych nurtach kultury, red. Agata Świerzowska, Izabela Trzcińska, Kraków 2016, s. 103-127.
« La Disparition de la langue française d'Assia Djebar et le désir de transgression », Literaport. Revue annuelle de la littérature francophone, 2015, no 2, p. 195-203.
« Je courais après un fantôme … Les « Voyages de Codrus » et l’esprit fin-de-siècle », Wiek Oświecenia, 2015, nr 31, p. 117-124.
„ Latający Holender, czyli bohater romantyczny w operze”, in Teatr muzyczny Verdiego i Wagnera. Konteksty literatury i kultury, red. Ryszard Golianek, Hanna Winiszewska, Poznań 2015, p. 37-47.
„Niech Zachód zrozumie Wschód. Obraz islamu w Jaskółkach z Kabulu Yasminy Khadry”, in Islam w Europie. Nowe kierunki badań. Księga ku czci Profesor Anny Parzymies, red. Marta Widy-Behiesse i Konrad Zasztowt, Warszawa 2015, p. 79-94.
„Kobiety Maghrebu. Od tradycji do współczesności”, in Orient i literatura. Między tradycją a nowoczesnością, red. Adam Bednarczyk, Magdalena Kubarek, Maciej Szatkowski, Toruń , 2015, p. 435-450.
« L’île de Beauté qui est maudite. Le pervers rêve corse de Prosper Mérimée », Romanica Silesiana, 2015 no 10, p. 32-40.
„Wizja Orientu w poezji romantyków francuskich (Lamartine – Hugo – Musset)”, in Orient w literaturze – Literatura w Oriencie. Spotkania, red. Adam Bednarczyk, Magdalena Kubarek, Maciej Szatkowski, Toruń 2014, p. 81-91.
« Le néoromantisme ? Les reconstructions romantiques à l’époque de la Jeune Pologne (1891-1912) », in : Réévaluations du Romantsime. Mutations des idées de littérature – 1, sous la rédaction de Marie Blaise, Montpellier, 2014, p. 141-154.
„ Od splinu na barykady. Romantyczna biografia Rudolfa von Gerolstein”, in Eugeniusz Sue. Życie – twórczość – recepcja, red. Dorota Kulczycka, Aneta Narolska, Zielona Góra 2014, p. 111-126.
„Trente-trois sonnets composés au secret [Trzydzieści trzy sonety ułożone w sekrecie] Jeana Cassou, czyli gdy pozostaje tylko słowo…”, w Słowo we współczesnych dyskursach, Łódź 2014, s. 287-297
„Obraz Hiszpanii w Opowieściach hiszpańskich i włoskich Alfreda de Musset”, in Obraz Hiszpanii i krajów hispanojęzycznych w innych kulturach; red. Ludmiła Furman, Białystok 2014, p. 87-101.
„Delfina Potocka – piękne Polki na emigracji”, in Życie prywatne Polaków w XIX wieku. „Portret kobiecy”. Polki w realiach epoki, tom II; red. Jarosław Kita, Marta Sikorska-Kowalska, Łódź-Olsztyn 2014, p. 87-99.
„Regard interdit, son coupé ‘Zakazane spojrzenie, odjęty dźwięk’. Językowy obraz wschodniego świata Assii Djebar”, in Conversatoria Linguistica. Międzynarodowy rocznik naukowy, 2014, nr VIII/2014, s. 131-143.
„Potępione. Kobiety w poezji Kazimiery Zawistowskiej i Renée Vivien”, w Acta Philologica 2013, nr 43, s. 230-239
„Jesienny deszcz – jesienny płacz. Między muzyką a poezją (Verlaine i Staff)”, w Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonoca 1 (15) 2012. Muzyka i muzyczność w literaturze od Młodej Polski do czasów najnowszych, Łódź 2012, t. I, s. 34-44
„La haine des normes, l’amour de l’excès. Les images poétiques de fin de siècle dans l’œuvre des poètes polonais du XIXe siècle (Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Stanisław Korab Brzozowski, Leopold Staff) », w Hors normes. Pratiques et enjeux des représentations de l’iirégulairité, Rennes 2012, s. 93-106
„Ej! Ty na szybkim koniu gdzie pędzisz, kozacze? – wcielenia romantycznej wolności”, w Co z tą wolnością?, Warszawa 2012, s. 28-36
„Aurelia Gérarda de Nerval – między Gérardem, Nervalem a panem Labrunie”, w Strony autobiografizmu, Warszawa 2012, s. 169-177
„Między Bogiem, światem a miłością – barokowe żywioły w Sonetach miłosnych Jeana de Sponde i Setnikach rymów duchownych Sebastiana Grabowieckiego”, w Dawne literatury romańskie: żywioły, temperamenty, charaktery, Lublin 2011, s. 37-47
„L’amour romantique dans la biographie du héros romantique (Byron – Słowacki – Musset)”, w Inspirations : English, French and Polish Cultures, Białystok 2011, s. 81-92
„Samotny w walce – wizja człowieka w sonetach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego i Jeana de Sponde”, w Motywy samotności i wspólnoty w dawnych literaturach romańskich (Średniowiecze – Oświecenie), Warszawa 2010, s. 41-48
„De l’histoire à la littérature – l’émergence du héros romantique dans l’œuvre d’Alfred de Musset”, w La Perspective interdisciplinaire des études françaises et francophones, Łask 2009, s. 345-352
„L’anéantissement du présent, la vénération du passé et la naissance de la poésie : catégories romantiques interculturelles dans « Godzina myśli » de Słowacki et « Les Chimères » de Nerval”, w Le passé dans le présent, le présent dans le passé, Szeged 2008, s. 113-122
„La place du sonnet dans l’œuvre poétique de Jarosław Iwaszkiewicz”, w Formules. Revue des créations formelles, no 12 Le sonnet contemporain. Retour au sonnet, Noésis 2008, s. 299-309.