•  dr Agnieszka Kaldonek-Crnjakovic
        • email
      • Instytut Anglistyki
    • Stanowisko: adiunkt
    • Specjalność: akwizycja i metodyka języków obcych, specjalne potrzeby edukacyjne
    • Adres: Hoża 69, 00-681 Warszawa
  • Przebieg kariery naukowej
  • doktor nauk humanistycznych i filologicznych, Uniwersytet w Zagrzebiu, Chorwacja (2013)

  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
    • Zainteresowania:

      - specjalne potrzeby edukacyjne – dydaktyka w kontekście języka angielskiego jako obcego i drugiego

      - strategie uczenia się w języku obcym i drugim – strategie czytania i pisania, nauczanie strategii

      - zróżnicowane podejście w kontekście nauczania języka angielskiego obcego i drugiego

      - nauczanie języka angielskiego prawniczego

      Projekty badawcze:

      - dyslexia-friendly approaches in Croatian EFL teachers’ practice (2015-2016)

      - spelling strategies of EAL secondary school students in the UK (2015-2017)

      - reading strategies of EAL secondary school students in the UK (2014-2017)

      - reading strategies of Polish adult EFL learners (2018-2019)

  • Najważniejsze publikacje naukowe
    • Kałdonek-Crnjaković, A. & Fišer, Z. Disleksija na nastavi engleskoga kao stranog jezika. Zagreb: Alfa Publishing (w przygotowaniu).
    • Kałdonek-Crnjaković, A. (2018). Teaching and researching language learning strategies: Self-regulation in context, second edition (book review), International Journal of Applied Linguistics, 28(2), 350-352.
    • Kałdonek-Crnjaković, A. (2017). Multisensory, structured, metacognitive method in teaching English as a foreign language (EFL) to dyslexic learners: the learner's perspective (a case study from Croatia). In the 1st Newsletter of the IATEFL IP & SEN SIG (pp.16-21).
    • Kałdonek- Crnjaković, A., & Fišer, Z. (2017). 'Dyslexia-friendly' approaches in the teaching practice of Croatian English as a foreign language (EFL) Teachers. In S. Letica Krevelj and R. Geld (Eds.), UZRT 2016 Empirical Studies in Applied Linguistics (pp. 139-149). Zagreb: FF Press.
    • Kałdonek-Crnjaković, A. (2015). Age effect on spelling development in dyslexic Croatian English as a foreign language (EFL) learners, Govor, 32(2), 99-129.
    • Kałdonek, A. (2012). Studenci z dysleksją rozwojową a nauczanie języków obcych w kontekście języka polskiego. W: B. Skowronek (red.). (Nie)swój język polski. Nowe horyzonty w językoznawstwie stosowanym (str. 195-204). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
    • Kałdonek, A. (2011). Dyslexia/dysgraphia and foreign-language learning: analysis of written discourse: An example from Croatia. In A. Akbarov (Ed.), Foreign Language Teaching: Beyond Language Proficiency (pp. 36-50). Sarajevo: International Burch University.
    • Lukica, I., & A. Kałdonek (2011). The value of language and content needs analysis in English for legal purposes courses: An example from Croatia. In A. Akbarov (Ed.), Foreign Language Teaching: Beyond Language Proficiency (pp. 648-655). Sarajevo: International Burch University.