• Stanowisko: wykładowca
    • Specjalność: językoznawstwo (glottodydaktyka)
    • Funkcja: koordynator praktyk pedagogicznych
    • Adres: Dobra 55; 00-312 Warszawa
  • Przebieg kariery naukowej
  • Studia filologii germańskiej na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie - praca magisterska z dziedziny metodyki nauczania języka niemieckiego n.t.: „Der Medieneinsatz im kommunikativen Fremdsprachenunterricht" (1993).

    Dyplom Multiplikatora "Teacher Trainer" - uprawnienia do kierowania i prowadzenia kursów doskonalenia zawodowego dla nauczycieli języka niemieckiego jako obcego (1995).

    Dyplom "Trainer Trainer'a" - uprawnienia do projektowania, kierowania doskonaleniem i doskonalenia nauczycieli w zakresie wczesnoszkolnego nauczania języka niemieckiego (2000).

    Studia doktoranckie na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego - uzyskanie tytułu doktora nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa; rozprawa doktorska n.t.: „Otwarte formy uczenia się i nauczania języków obcych”(2007).

  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
  • Autonomia ucznia/ studenta/ nauczyciela; innowacyjne kształcenie nauczycieli języków obcych (języka niemieckiego); nowoczesne, otwarte, aktywizujące formy i metody pracy na lekcjach języków obcych (w obszarze glottodydaktyki) oraz w kształceniu akademickim (w obszarze dydaktyki szkoły wyższej).
  • Najważniejsze publikacje naukowe
    • Karpeta-Peć, B.: Alternatywne formy uczenia się a procesy autonomizacji uczniów na lekcjach języka obcego. W: Neofilolog 20 (2001) 64-72.
    • Karpeta-Peć, B.: Alternatywne formy uczenia się w świetle koncepcji autonomicznego uczenia się. W: Śliwerski, B. (red.): Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Impuls: Kraków 2001.
    • Karpeta-Peć, B. / J. Peć: Autonomizacja słuchaczy kolegium a integracja sprawności językowych. W: W. Wilczyńska (red.): Wokół autonomizacji w dydaktyce języków obcych. Badania i refleksje. Wydawnictwo Naukowe UAM 2002, s. 105-120
    • Karpeta-Peć, B.: Autonomia szkoły a autonomia w szkole – wybrane szkoły alternatywne inspiracją dla prowadzących lekcje języków obcych w tradycyjnej szkole. W: Siek-Piskozub, T. (red.): European Year of Languages 2001. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza: Poznań 2002, s. 239-247.
    • Karpeta-Peć, B.: Autonomia ucznia na lekcjach języka obcego w świetle pedagogiki Janusza Korczaka. W: M. Pawlak (red.): Autonomia w nauce języka obcego. Uniwersytet Adama Mickiewicza: Poznań-Kalisz 2004, s. 97-103.
    • Karpeta-Peć, B.: Procesy nauczania, uczenia się i poznania w otwartych formach pracy na lekcjach języków obcych. W: A. Jaroszewska/ M. Torenc (red.): Kultury i języki. Poznawać – uczyć się – nauczać. Uniwersytet Warszawski: Warszawa 2008.
    • Karpeta-Peć, B.: Otwarty, aktywny, samodzielny … Alternatywne formy pracy. Przewodnik dla nauczycieli języków obcych. Fraszka Edukacyjna: Warszawa 2008.
    • Karpeta-Peć, B.: Otwarte formy pracy z perspektywy nauczyciela języków obcych. W: M. Pawlak/ A. Mystkowska-Wiertelak/ A. Pietrzykowska (red.): Nauczyciel języków obcych dziś i jutro. Poznań/Kalisz 2009.
    • Karpeta-Peć, B.: Niezwykli uczniowie? – wyniki badań indywidualnych nad otwartymi formami pracy. W: Knieja, J./ S. Piotrowski (red.): Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach. Towarzystwo Naukowe KUL/Katolicki Uniwersytet Lubelski: Lublin 2011, s. 117-130.
    • Karpeta-Peć, B.: Refleksyjny praktykant – inspiracje tradycji i nowoczesności w kształceniu nauczycieli (języków obcych). W: Cichoń, M./ Krzemińska-Adamek, M./Pado, A., Rycyk-Sznajdel, H./ Sadownik, B./ Sękowska, J. (red.): Przez praktyki do praktyki. W stronę innowacyjności w kształceniu nauczycieli. Część druga. Jezyki obce. UMCS: Lublin 2014, s. 119-130.
    • Karpeta-Peć, B./ Kucharczyk, R./ Smuk, M./ Torenc, M. (red.): Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce. Instytut Germanistyki UW/ Instytut Romanistyki UW: Warszawa 2014.
    • Karpeta-Peć, B.: Liczy się efekt – otwarte formy pracy w glottodydaktycznym atelier. W: Sujecka-Zając, J./ Jaroszewska, A./ Szymankiewicz, K./ Sobańska-Jędrych, J. (red.): Inspiracja Motywacja Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki UW i Instytut Romanistyki UW: Warszawa 2014, s. 133-144.
    • Karpeta-Peć, B.: Innowacyjne rozwiązania glottodydaktyczne w kształceniu kompetencji międzykulturowej. W: Neofilolog 46/2 (2016), s. 185-198.
    • Jaroszewska, A./ Karpeta-Peć B./ Smuk, M./ Sobańska-Jędrych J./ Sujecka-Zając J. (red.): Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2016.
    • Karpeta-Peć, B.: Kształcenie oraz doskonalenie nauczycieli języka niemieckiego w Polsce w latach 1990-2015 (wybrane zagadnienia). W: Godlewicz-Adamiec, J./ D. Wyrzykiewicz (red.): Kultury i języki pamięci. Pamieć - dyskurs - tożsamość. Rozważania interdyscyplinarne. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa 2018, s. 333-358.