• Stanowisko: Profesor uczelni
    • Specjalność: językoznawstwo, glottodydaktyka, glottopedagogika, glottogeragogika
    • Funkcja: Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Osobowych w Instytucie Germanistyki UW
    • Adres:

      ul. Dobra 55 00–312 Warszawa

  • Przebieg kariery naukowej
  • WYKSZTAŁCENIE KIERUNKOWE:

    1985-1989 XVIII Liceum Ogólnokształcące im. Jana Zamoyskiego w Warszawie.

    1989 Matura / finał olimpiady z języka niemieckiego Deutsche Sprache und Kultur.

    1989-1996 Studia zagraniczne na Uniwersytecie im. Humboldtów w Berlinie na Wydziale Filozoficznym II.; kierunek główny Lingwistyka germanistyczna; kierunki dodatkowe: Niemiecki jako język obcy oraz Rusycystyka.

    1996 Magister sztuki w zakresie filologii germańskiej na podstawie pracy Ein kontrastiver deutsch-polnischer Vergleich im Bereich der Interpunktion mit besonderer Berücksichtigung der Kommasetzung / Analiza kontrastywna niemieckiej i polskiej interpunkcji ze szczególnym uwzględnieniem użycia przecinka napisanej pod kierunkiem Prof. Dr. Gerdy Uhlisch.

    2006 Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na podstawie dysertacji doktorskiej Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym – rozwój świadomości wielokulturowej dziecka napisanej na Wydziale Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik oraz egzaminów złożonych w przewodzie doktorskim.

    2013-2014 Studia Podyplomowe na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie na Wydziale Nauk Pedagogicznych; kierunek Zarządzanie Oświatą.

    2014 Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa na podstawie monografii habilitacyjnej Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym oraz kolokwium habilitacyjnego z dn. 14.01.2014r.

    2014-2015 Ukończony Program Wczesnej Edukacji Montessori zorganizowany przez Polski Instytut Montessori w Warszawie: Dyplomowany Nauczyciel Wczesnej Edukacji Montessori (2,5-6 lat) z międzynarodowym certyfikatem MACTE.

    2015–2017   Studia Podyplomowe na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego na kierunku Edukacja początkowa i terapia pedagogiczna dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się zwieńczone pracą dyplomową na temat Wybrane elementy kultury organizacyjnej szkoły montessoriańskiej – teoretyczno-empiryczne studium przypadku.

     

    DZIAŁANOŚĆ AKADEMICKA NA UNIWERSYTECIE WARSZAWSKIM:

    1999-2006 Wydział Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego: Lektorka w Zakładzie Praktycznego Nauczania Języka Niemieckiego w Instytucie Germanistyki UW.

    2006-2021 Wydział Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego: Adiunkt w Zakładzie Glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki UW.

    2021-obecnie Wydział Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego: Profesor uczelni w Zakładzie Glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki UW.

    W TYM:

    2000-2001 Koordynator ds. lektoratów z języka niemieckiego w Instytucie Germanistyki UW.

    1999-2006 Autorka egzaminów wstępnych z języka niemieckiego do Instytutu Germanistyki UW.

    2003-2008 Lektorka języka niemieckiego na postkolegialnych studiach zaocznych w Instytucie Germanistyki UW.

    2009-2010 Centrum Otwartej i Multimedialnej Edukacji Uniwersytetu Warszawskiego: Współpraca przy tworzeniu E-lektoratów z języka niemieckiego.

    2010-2018 Rada Koordynacyjna ds. Certyfikacji Biegłości Językowej Uniwersytetu Warszawskiego: Autorka egzaminów certyfikacyjnych z języka niemieckiego na poziomach B1, B2 i C1 według ESOKJ.

    2012-2016 Członkini Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia działającego w ramach prac Komisji Rady Wydziału Neofilologii UW.

    2014-obecnie w ramach udzielonego patronatu przez Instytut Germanistyki UW udział w Jury Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego Literatury Polskiej w Językach Obcych "ODPOWIEDNIE DAĆ OBCE SŁOWO" organizowanego rokrocznie przez Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy i XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Warszawie.

    2014-obecnie Członek Rady Naukowej Instytutu Germanistyki UW.

    2014-obecnie Członek Rady Wydziału Neofilologii UW.

    2016-2020 Członkini Uczelnianego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia UW.

    2017-obecnie Koordynator przedmiotów w USOS realizowanych w ramach działalności Zakładu Glottodydaktyki IG UW.

    2017-2025 Kierownik Zakładu Glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki UW.

    2020-obecnie Członek Rady Naukowej Dyscypliny Językoznawstwo UW.

    2020-obecnie Członek i Przewodnicząca Rady Dydaktycznej UW dla kierunku germanistyka.

    2020-obecnie Opiekun specjalności nauczycielskiej na kierunku germanistyka.

    2020-obecnie Członek Rady Szkoły Języków Obcych UW.

    2021-2022 Praca na rzecz Komisji ds. Ewaluacji Działalności Naukowej na UW (III kryterium, językoznawstwo).

    2021-2024 Członek Rady Koordynacyjnej ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW. 

    2022‒2025 Kierownik studiów na kierunku germanistyka w Instytucie Germanistyki UW.

    10.05.2023 Obserwator UW oraz Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie podczas pisemnego egzaminu maturalnego z języka niemieckiego (poziom rozszerzony) w LO i. Salvadora Dalego w Warszawie.

    2023-2024 Członek Zespołu Kwalifikacyjnego w dyscyplinie Językoznawstwo w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW.

    2025-obecnie Wiceprzewodniczaca Rady Naukowej Dyscypliny Językoznawstwo Uniwersytetu Warszawskiego.

    2025-obecnie Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Osobowych w Instytucie Germanistyki UW.

     

    DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE POZA STRUKTURAMI UW:

    1996-1999 Liceum Ogólnokształcące im. K.I. Gałczyńskiego w Otwocku: Nauczycielka języków niemieckiego i rosyjskiego, wychowawczyni klasy maturalnej oraz członkini komisji maturalnej.

    1997-2014 Goethe-Institut w Warszawie: Lektorka języka niemieckiego.

    1998–2000 Studio Filmowe AUTOGRAF w Warszawie: Tłumaczka i konsultantka językowa na planie serialu do nauki języka niemieckiego „Sage der Familie Ganzegal”.

    2000-2014 Goethe-Institut w Warszawie: Pracownik biura kursów oraz prowadzenie szkoleń dla nauczycieli z zakresu metodyki nauczania języka niemieckiego oraz certyfikacji biegłości językowej.

    2006-2014 Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Warszawie: Egzaminator, weryfikator i recenzent w zakresie egzaminu maturalnego z języka niemieckiego.

    2009-obecnie Ministerstwo Edukacji Narodowej: Rzeczoznawca do spraw podręczników języka niemieckiego.

    2013-2016 Przedszkole Montessori „Małych Odkrywców” w Otwocku: Realizacja zajęć z zakresu opieki pedagogicznej oraz autorskiego programu edukacji czytelniczej i eksperymentów fizycznych w ramach wolontariatu.

    2014-obecnie Udział w Jury Międzyszkolnego Konkursu Recytatorskiego Literatury Polskiej w Językach Obcych "ODPOWIEDNIE DAĆ OBCE SŁOWO" organizowanego przez Wydział Oświaty i Wychowania dla Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy i XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Warszawie.

    2015-2018 Szkoła Podstawowa Centrum Edukacji Montessori Wawer w Warszawie: Nauczycielka języka niemieckiego.

    2016–obecnie Wiceprzewodnicząca Rady Rodziców w Powiatowym Młodzieżowym Domu Kultury im. Michała Elwiro Andriollego w Otwocku i współpraca w ramach wolontariatu przy organizacji wydarzeń kulturalnych w placówce.

     

    CZŁONKOSTWO W ORGANIZACJACH I TOWARZYSTWACH NAUKOWYCH:

    2007-obecnie Członek Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

    2009-2017 Członek Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego

    2010-obecnie Członek Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

    2011-2016 Skarbnik Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

    2011-obecnie Członek Deutsche Gesellschaft für Fremdsprachenforschung

    2011-2017 Członek Stowarzyszenia Gerontologów Społecznych

    2012-2017 Członek Towarzystwa Polsko-Szwajcarskiego

    2013-2016 Członek Rady Naukowej czasopisma „Neofilolog”

    2016-2018 Redaktor Pomocniczy czasopisma „Neofilolog”

    2018-2019 Redaktor Naczelny czasopisma „Neofilolog”

    2018-obecnie Członek Internationale Vereinigung für Germanistik

    2019-obecnie  Członek Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego

    2019-obecnie Przewodnicząca Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

  • Zainteresowania i prowadzone prace badawcze
    1. Glottodydaktyka jako nauka.
    2. Metodologia badań glottodydaktycznych.
    3. Polski i europejskie systemy edukacyjne-kształcenia obcojęzycznego.
    4. Podstawa programowa a ESOKJ.
    5. Kultura organizacyjna szkoły.
    6. Dyskurs szkolny.
    7. Zarządzanie oświatą z perspektywy nauczyciela języków obcych.
    8. Kształcenie i doskonalenie zawodowe nauczycieli j.o.
    9. Subiektywne teorie nauczycieli j.o.
    10. Metody, środki i materiały nauczania j.o.
    11. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie poszczególnych sprawności językowych i komponentów języka niemieckiego.
    12. Wielo- i międzykulturowość w nauczaniu/uczeniu się j.o.
    13. Kompetencja międzykulturowa.
    14. Świadomość i tożsamość uczącego się/nauczającego j.o.
    15. Aspekty psychologiczno-pedagogiczne w nauce j.o.
    16. Pomiar i ocena osiągnięć uczniów j.o.
    17. Ocenianie kształtujące w nauczaniu-uczeniu się j.o.
    18. Współczesne trendy w nauce j.o.
    19. Tradycyjny vs niekonwencjonalne modele kształcenia.
    20. Przyjazne środowisko kształcenia (obcojęzycznego).

     

  • Promotor prac doktorskich
  • Dotychczas opiekun naukowy sześciu doktorantek w tym dwóch z pozytywnie zakończonym przewodem doktorskim i nadanym stopniem naukowym doktora. Pozostałe przewody doktorskie w toku.

     

  • Najważniejsze publikacje naukowe
  • MONOGRAFIE:

    1.  Jaworska M., Jaroszewska A. (2024), Die Heterogenitätsproblematik in Forschung und Didaktik im Bereich DaF. Individualisierung – Differenzierung – Autonomisierung. Seria wydawnicza: Arcana Linguistica Germanistische Sprachwissenschaft International. Band 3. Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 204 s. [online: https://doi.org/10.25162/9783515138697].
    2. Jaroszewska A. (2022), Kultura szkoły Montessori w XXI wieku. Od teorii do praktyki w skali mikro. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 189 s. 
    3. Jaroszewska A. (2014), Budowanie przyjaznego środowiska wspierającego efektywną naukę języków obcych. Poradnik nie tylko dla nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji i Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 118 s. [online: https://ore.edu.pl/wp-content/uploads/phocadownload/poradnik_autor_anna-jaroszewska_28.03.2014.pdf].  
    4. Jaroszewska A. (2013), Nauczanie języków obcych seniorów w Polsce. Analiza potrzeb i możliwości w aspekcie międzykulturowym. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków, 546 s. 
    5. Jaroszewski M., Jaroszewska A., Torenc M. (2012), Zakład Glottodydaktyki Instytutu Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. 40 lat działalności. Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 188 s. 
    6. Jaroszewska A. (2007), Nauczanie języka obcego w kształceniu wczesnoszkolnym. Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka. Dissertationes Inaugurales Selectae Vol. 36. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław, 459 s.  

     

    PRACE POD REDAKCJĄ:

    1. Bao D., Jaroszewska A., Kałdonek-Crnjaković A. (red.)(2024), Neofilolog Nr 63/2 (2024): Voices and Spaces: Rethinking Silence, Speech,and Resources in Language Education. Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Poznań – Warszawa – Melbourne, s. 218.
    2. Jaroszewska A., Smuk M. (red.)(2023), Neofilolog Nr 60/2 (2023): Nowatorskie i tradycyjne podejścia w nauce języków obcych w kontekście współczesnych wyzwań edukacyjnych. Techniki i formy pracy. Wielojęzyczność i wielokulturowość. Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Poznań-Warszawa, 182 s.
    3.  Gębal P., Jaroszewska A. Kumięga Ł. (red.)(2021), Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung. Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven. V&R unipress – Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, Göttingen, 181 s.
    4. Jaroszewska A.,   Kucharczyk R., Smuk M., Szymankiewicz K. (red)(2021), Rozmowy o glottodydaktyce. Studia ofiarowane profesor Jolancie Sujeckiej-Zając.: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 293 s.
    5. Jaroszewska A., Sujecka-Zając J. (red.)(2016), Neofilolog Nr 47/2 (2016): Badania nad wielojęzycznością i rozwojem kompetencji międzykulturowej. Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Poznań-Warszawa, 136 s. 
    6. Jaroszewska A., Smuk M. (red.)(2016), Neofilolog Nr 47/1 (2016): Interdyscyplinarne ujęcia wielojęzyczności i międzykulturowości. Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, Poznań-Warszawa, 124 s. 
    7. Jaroszewska A., Karpeta-Peć B., Smuk M., Sobańska J., Sujecka-Zając J. (red.)(2016), Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki - Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 320 s.
    8. Sujecka-Zając J., Jaroszewska A., Szymankiewicz K., Sobańska-Jędrych J. (red.)(2014), Inspiracja−Motywacja−Sukces. Rola materiałów dydaktycznych i form pracy na lekcji języka obcego. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki - Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 326 s.
    9. Jaroszewski M., Jaroszewska A., Torenc M. (red.)(2013), Wybrane zagadnienia kształcenia. Z perspektywy glottodydaktyki. Materiały z konferencji naukowo-dydaktycznej zorganizowanej z okazji jubileuszu 40-lecia istnienia Zakładu Glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa, dn. 9 marca 2012 r. Uniwersytet Warszawski – Instytut Germanistyki, Warszawa, 90 s. 
    10. Jaroszewska A., Sobańska-Jędrych J., Szymankiewicz K., Torenc M. (red.)(2013), Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna „Sukces w glottodydaktyce”. Informator konferencyjny. Uniwersytet Warszawski, Warszawa, 43 s.
    11. Jaroszewska A., Torenc M. (red.)(2008), Kultury i języki: poznawać – uczyć się – nauczać. Księga Jubileuszowa dla Pani Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik z okazji 65. urodzin. / Kulturen und Sprachen: verstehen – lernen – lehren. Festschrift für Frau Professor Elżbieta Zawadzka-Bartnik zum 65. Geburtstag. Uniwersytet Warszawski – Instytut Germanistyki, Warszawa, 432 s. 

     

    ARTYKUŁY W CZASOPISMACH RECENZOWANYCH:

    1. Bao D. Jaroszewska A., Kałdonek-Crnjaković A. (2024), Voices and Spaces: Rethinking Silence, Speech, and Resources in Language Education. Introduction [w:] „Neofilolog”, Nr 63/2 (2024), s. 235-241.
    2. Jaroszewska A., Jaworska M. (2024), Specjalne potrzeby edukacyjne i niepełnosprawność w edukacji dzieci i młodzieży w Polsce z perspektywy glottodydaktyki [w:] „Applied Linguistics Papers”, Nr 28/1: 2024, s. 32–46.
    3. Jaroszewska A. (2023), Uczący się i nauczyciel języka obcego w przyjaznym środowisku kształcenia. Współkierowanie klasą szkolną poprzez interakcje [w:] „Linguistische Treffen in Wrocław”, Nr 24 II (2023), s. 83–102. 
    4. Jaroszewska A., M. Smuk (2023), Wprowadzenie [w:] „Neofilolog”, Nr 60/2 (2023), s. 281-284. 
    5. Jaroszewska A. (2022), Nauczanie języka niemieckiego w Polsce po roku 1990 – komentarz i podstawowa informacja statystyczna [w:] „Studia Niemcoznawcze” , tom LXVII, s. 285-294. 
    6. Jaroszewska A. (2022), Umgang mit Heterogenität im (Fremdsprachen-)Unterricht – Rahmenbedingungen im polnischen Bildungssystem [w:] „Neofilolog”, 58/2, s. 179-192. 
    7. Jaroszewska A., Milewski P., Posiadała K. (2021), Analiza korelacji pomiędzy nasileniem cech osobowości a strategiami uczenia się leksyki na przykładzie polskich uczących się języka  niemieckiego na trzecim etapie edukacyjnym [w:] „Neofilolog”, 57/1, s. 43-65.
    8. Jaroszewska A. (2020), Studium przypadku w badaniach glottodydaktycznych [w:] „Neofilolog” , Nr 54/2, s. 245−268 [online: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/n/article/view/23404/22055]. 
    9. Jaroszewska A. (2020), Mądrość – Kreatywność − Innowacyjność a nauczanie i uczenie się języków obcych w Polsce [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 2/2020, s. 55−66 [online: http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows-2-2020_online_.pdf]. 
    10. Jaroszewska A. (2018), Raporty Pracowni Ewaluacji Jakości Kształcenia Uniwersytetu Warszawskiego i ich wartość poznawcza z perspektywy działalności Instytutu Germanistyki [w:] „Studia Niemcoznawcze” , tom LXII, s. 411–425. 
    11. Jaroszewska A. (2018), Nauczanie języka obcego a problem autonomii uczniów w edukacji wczesnoszkolnej [w:] „Orbis Linguarum” Vol. 48, s. 395–416. 
    12. Jaroszewska A. (2018), Co dalej z glottogeragogiką? [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 1/2018, s. 4−9. 
    13. Jaroszewska A. (2017), Idea przyjaznego środowiska kształcenia na tle reformy polskiego systemu edukacji obcojęzycznej [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom LIX, s. 569–581.
    14. Jaroszewska A., Sujecka-Zając J. (2016), Wprowadzenie [w:] „Neofilolog”, Nr 47/2, s. 129-131.
    15. Jaroszewska A., Smuk M. (2016), Wprowadzenie [w:] „Neofilolog”, Nr 47/1, s. 5-8. 
    16. Jaroszewska A. (2016), Tak, seniorzy mogą uczyć się języków obcych! [w:] „EPALE – ePlatforma na rzecz uczenia się dorosłych w Europie”, European Commission, [online: https://ec.europa.eu/epale/pl/node/26990]. 
    17. Jaroszewska A. (2016), Kurs języka obcego w rotacji transgranicznej – optymalny czy utopijny model kształcenia? [w:] „Neofilolog”, Nr 46/2, s. 233–242. 
    18. Jaroszewska A. (2015), Rozwój zawodowy nauczycieli języków obcych szkół państwowych niższego szczebla – możliwości, źródła motywacji i demotywacji [w:] „Neofilolog”, Nr 45/1, s. 87–104. 
    19. Jaroszewska A. (2015), Kształtowanie kompetencji międzykulturowej – druga strona „medalu” na przykładzie polskiego systemu edukacji [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 4/2015, s. 59−69, [online: http://jows.pl/sites/default/files/wydania/jows_04_2015_0.pdf]. 
    20. Jaroszewska A. (2015), Das didaktisch-organisatorische Phänomen der Universitäten des Dritten Lebensalters als neper Forschungsbereich der Glottodidaktik [w:] „Germanica Wratislaviensia” nr 140, s. 301−314. 
    21. Jaroszewska A. (2014), O glottodydaktyce słowami glottodydaktyków [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 4/2014, s. 52−66. [online: http://www.jows.pl/sites/default/files/wydania/JOwS_4_2014.pdf]. 
    22. Jaroszewska A. (2014), Badania biograficzne jako źródło refleksji nad procesami nauczania/uczenia się języków obcych [w:] „Neofilolog”, Nr 42/1, s. 51–61. 
    23. Jaroszewska A. (2013), Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych w Polsce na tle innych krajów UE – współczesne tendencje [w:] „Trendy – internetowe czasopismo edukacyjne”, nr 2/2013, s. 45−51, [online: http://www.ore.edu.pl/images/flash/trendy/Trendy_nr-2_2013.swf]. 
    24. Jaroszewska A. (2013), Perspektywy e-edukacji w kontekście wdrażania polityki wielojęzyczności w systemie kształcenia seniorów w Polsce [w:] Wąsiński A., Tomczyk Ł. (red.), „Biblioteka Gerontologii Społecznej. Tom 1−2/2013” pt. Seniorzy w świecie nowych technologii. Implikacje dla praktyki edukacyjnej oraz rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk“ Sp. z o.o., s. 162−183. 
    25. Jaroszewska A. (2013), O potencjale badawczym Internetu z perspektywy geragogiki ze szczególnym uwzględnieniem obszaru internetowego forum dyskusyjnego [w:] Fabiś A. (red.), „Biblioteka Gerontologii Społecznej. Tom 3/2013“ pt. Współczesne oblicza starzenia się. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” Sp. z o.o., s. 89−105.   
    26. Jaroszewska A. (2013), Gdzie, jak i dlaczego polscy seniorzy uczą się języków obcych? [w:] „Języki Obce w Szkole”, nr 4/2013, s. 89−94, [online: http://jows.pl/sites/default/files/wydania/JOwS_04_2013.pdf]. 
    27. Jaroszewska A. (2012), W poszukiwaniu źródeł aktywności seniorów. Studium przypadku z pogranicza glottodydaktyki i geragogiki [w:] „Orbis Linguarum” Vol. 38, s. 571-595. 
    28. Jaroszewska A. (2012), Typologia form organizacyjnych językowego kształcenia seniorów [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XLIX, s. 709-711.   
    29. Jaroszewska A. (2012), Potrzeby i oczekiwania seniorów w kontekście ich udziału w zagranicznych kursach językowych [w:] Dubas E., Wąsiński A. (red.), „Biblioteka Gerontologii Społecznej. Tom 1/2012“ pt. Edukacyjna przestrzeń starości. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk” Sp. z o.o., s. 133−145. 
    30. Jaroszewska A. (2012), Nauczanie języków obcych w klasach I-III wobec obniżenia wieku szkolnego [w:] „Szkoła podstawowa 2012 – uczyć łatwiej”, Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN, s. 3-7, [online: http://www.wszpwn.pl/pub/Biuletyn_uczyc_latwiej/ANGIELSKI_SP.pdf]. 
    31. Jaroszewska A. (2012), Komunikacja interpersonalna na lekcji języka obcego - typologia czynników determinujących dyskurs [w:] „Lingwistyka stosowana. Przegląd”, nr 6, s. 73-81. 
    32. Jaroszewska A. (2012), Internetowe fora dyskusyjne: nowa przestrzeń aktywności i źródło poznania polskich seniorów z perspektywy badań glottodydaktycznych [w:] „Acta Neophilologica”, XIV (2), s. 21-34. 
    33. Jaroszewska A. (2012), Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego – wybrane zagadnienia [w:] „Języki Obce w Szkole” Nr 1/2012, s. 50-65, [online: http://www.jows.pl/node/22]. 
    34. Jaroszewska A. (2012), Edukacja obcojęzyczna polskich seniorów. Zarys problematyki w kontekście działalności UTW [w:] „Języki Obce w Szkole” Nr 2/2012, s. 8-15, [online: http://www.jows.pl/node/116].   
    35. Jaroszewska A. (2011), Współczesne determinanty badań glottodydaktycznych. O perspektywach rozwoju „glottogeragogiki” [w:] „Neofilolog”, Nr 37, s. 87-100. 
    36. Jaroszewska A. (2011), Wpływ reformy programowej na nauczanie języka niemieckiego w gimnazjum. Konsekwencje – problemy – perspektywy [w:] „Twoja nowa era” – Magazyn dla nauczycieli języka niemieckiego w gimnazjum i szkole podstawowej. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era, s. 12-19 [online: http://www.terazniemiecki.pl/Flipbook/#p=1].   
    37. Jaroszewska A. (2011), Goethe-Institut e.V. Z perspektywy 60 lat działalności na pograniczu kultur [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XLVII, s. 223-230. 
    38. Jaroszewska A. (2010), Rozwój szkolnictwa elementarnego oraz nauczanie dzieci języków obcych w perspektywie historycznej [w:] „Języki obce w szkole” Nr 1/2010, s. 5-34. 
    39. Jaroszewska A. (2010), Problematyka międzykulturowości a nauczanie języków obcych – rozważania z pogranicza teorii i praktyki [w:] „Meritum. Mazowiecki Kwartalnik Edukacyjny” Nr 1(16)2010 pt.: „Języki (nie) obce…”, s. 21-26.   
    40. Jaroszewska A. (2010), Kilka uwag na temat metodologii badań prowadzonych wśród osób w wieku senioralnym [w:] „Neofilolog”, Nr 34, s. 253-264. 
    41. Jaroszewska A. (2010), Edukacja dzieci a treści międzykulturowe w podręcznikach do nauki języków obcych [w:] „Języki obce w szkole” Nr 4/2010, s. 32-43. 
    42. Jaroszewska A. (2009), Uczenie się języków obcych jako jedna z form samorealizacji ludzi starszych [w:] „Lingwistyka stosowana. Przegląd” T. 1/2009, s. 115-125. 
    43. Jaroszewska A. (2009), O potrzebie kształtowania kompetencji międzykulturowej wśród seniorów [w:] „Edukacja Dorosłych” Nr 2 (61) 2009, s. 65-73, [online: http://www.ata.edu.pl/ED_2_2009.pdf]. 
    44. Jaroszewska A. (2009), Jak nie rozczarować rodziców lekcją języka obcego? [w:] „Języki obce w szkole”, Biuletyn: „Nauczanie wczesnoszkolne” nr 1 (6)/2009 styczeń, s. 1-11, [online: http://www.jows.codn.edu.pl/index.asp?plik=nauczanie_wczesnoszkolne]. 
    45. Jaroszewska A. (2008), Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych wobec zjawiska wielokulturowości [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXVII, s. 521-527. 
    46. Jaroszewska A. (2008), Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych w Polsce wobec tendencji w polityce edukacyjnej UE [w:] „Poliglota. Edukacja językowa dzieci” Nr 2(8), s. 17-26. 
    47. Jaroszewska A. (2008), O motywacji we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych słowami dzieci [w:] „Języki obce w szkole” 1/2008, s. 51-55.   
    48. Jaroszewska A. (2008), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część VI – Goethe-Zertifikat C1 [w:] „Języki obce w szkole” 5/2008, s. 100-104. 
    49. Jaroszewska A. (2008), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część V – Goethe-Zertifikat B2 [w:] „Języki obce w szkole” 1/2008, s. 72-75.   
    50. Jaroszewska A. (2008), Jak nie rozczarować dziecka na lekcji języka obcego? [w:] „Języki obce w szkole”, Biuletyn: „Nauczanie wczesnoszkolne” nr 5/2008 grudzień, s. 1-9, [online: http://www.jows.codn.edu.pl/index.asp?plik=nauczanie_wczesnoszkolne]. 
    51. Jaroszewska A. (2008), Gry i zabawy w nauczaniu języków obcych dzieci w młodszym wieku szkolnym w kontekście wielokulturowości [w:] Surdyk A., Szeja J.Z. (red.), „Kulturotwórcza funkcja gier. Gra w kontekście edukacyjnym, społecznym i medialnym” – „Homo Communicativus: Filozofia – komunikacja – język – kultura” Nr 2 (4) / 2008, s. 157-166. 
    52. Jaroszewska A. (2007), Założenia edukacji wielo- oraz międzykulturowej w zarysie [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXIV, s. 511-520. 
    53. Jaroszewska A. (2007), Rozwój świadomości wielokulturowej dziecka – wnioski z przeprowadzonych badań [w:] „Poliglota. Edukacja językowa dzieci” Nr 2(6), s. 104-111.
    54. Jaroszewska A. (2007), Osobowość dziecka w kontekście nauczania języków obcych. Uwagi wstępne [w:] „Poliglota. Edukacja językowa dzieci” Nr 1(5), s. 21-26.
    55. Jaroszewska A. (2007), O przyswajaniu języka obcego i innych wybranych terminach – wprowadzenie [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXV, s. 445-456.
    56. Jaroszewska A. (2007), Neue Prüfungen auf A-Niveau: Start Deutsch 1 und Start Deutsch 2 [w:] „Hallo Deutschlehrer – Wege zum Deutschlehrerberuf“ – Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbands. Frühlingsausgabe 2007 (24), s. 37-38. 
    57. Jaroszewska A. (2006), Pojęcie i rola kultury w edukacji i wychowaniu człowieka [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXII, s. 671-682. 
    58. Jaroszewska A. (2006), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część IV – Start Deutsch 2 [w:] „Języki obce w szkole” 3/2006, s. 55-59. 
    59. Jaroszewska A. (2006), Konsekwencje pluralizmu kulturowego [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXIII, s. 155-161. 
    60. Jaroszewska A. (2006), Cele nauczania języków obcych w kształceniu początkowym a wytyczne zawarte w podstawie programowej dla klas I-III szkół podstawowych [w:] „Poliglota. Edukacja językowa dzieci” Nr 1(3), s. 11-19. 
    61. Jaroszewska A. (2005), Wielokulturowość vs międzykulturowość [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXI, s. 249-257. 
    62. Jaroszewska A. (2005), Socjogenne determinanty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym w kontekście nauczania języka obcego [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXIX, s. 671-694.   
    63. Jaroszewska A. (2005), Odwołania do języka oraz innych wyższych czynności psychicznych w wybranych koncepcjach teoretycznych dotyczących świadomości człowieka [w:] „Orbis Linguarum” Vol. 29, s. 407-422. 
    64. Jaroszewska A. (2005), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część III – Start Deutsch 1 [w:] „Języki obce w szkole” 1/2005, s. 78-81.
    65. Jaroszewska A. (2005), Nauczanie języka obcego dzieci wczesnoszkolnych a przygotowanie ich do komunikacji interkulturowej [w:] „Neofilolog”, nr 27, s. 6-13. 
    66. Jaroszewska A. (2004), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część II – Fit in Deutsch 2 [w:] „Języki obce w szkole” 4/2004, s. 66-69. 
    67. Jaroszewska A. (2004), Nowe egzaminy Instytutu Goethego. Część I – Fit in Deutsch 1 [w:] „Języki obce w szkole” 1/2004, s. 46-48.  
    68. Jaroszewska A. (2004), Neuropsychologiczne aspekty nabywania/uczenia się języka w młodszym wieku szkolnym a hipoteza wieku krytycznego [w:] „Orbis Linguarum” Vol. 26, s. 287-301.  
    69. Jaroszewska A. (2004), Ku nauczaniu języków obcych w kształceniu początkowym. Część I – od starożytności do odrodzenia [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXVII, s. 719-730.   
    70. Jaroszewska A. (2004), Ku nauczaniu języków obcych w kształceniu początkowym. Część II – od VIII do początku XX wieku [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXVIII, s. 953-964.
    71. Jaroszewska A. (2004), Ku nauczaniu języków obcych w kształceniu początkowym. Część III –wiek XX [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXVIII, s. 965-974. 
    72. Jaroszewska A. (2004), Docenić dziecięcy świat. Ku nauczaniu zintegrowanemu [w:] „Neofilolog”, Nr 24, s. 14-23. 

     

    ROZDZIAŁY W MONOGRAFIACH WIELOAUTORSKICH:

    1. Jaroszewska A., Posiadała K. (2024), BIP Aspire: Aktuelle Schulpraxis international reflektieren ein Bericht von einem Erasmus-Projekt für angehende DaF-LehrerInnen [w:] Jentges S., Siebold K., Adamczak-Krysztofowicz S. (red.), Internationale Bildungskooperation im Bereich Deutsch als Fremdsprache. State of the Art & Perspektiven. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht Verlage / V&R unipress | Brill Deutschland GmbH, s. 261-272.
    2. Jaroszewska A., Jaworska M. (2022), Umgang mit Heterogenität im Fremdsprachenunterricht – eine Herausforderung für Lehrkräfte [w:] Laura Auteri, Natascia Barrale, Arianna Di Bella, Sabine Hoffmann (red.), Jahrbuch für Internationale Germanistik. Wege der Germanistik in transkultureller Perspektive. Akten des XIV. Kongresses der Internationalen Vereinigung für Germanistik (IVG). Beihefte Band 3, Bern: Peter Lang Group AG, Internationaler Verlag der Wissenschaften, s. 681-696.
    3. Jaroszewska, A., Milewski, P., Posiadała, K. (2022), Der Einsatz von Gedächtnisstrategien beim  Wortschatzlernen in Bezug auf Persönlichkeitseigenschaften von polnischen Abiturienten und Abiturientinnen, die Deutsch nach Englisch lernen: ein Forschungsbericht [w:] Marek Krawiec, Lidia Taillefer, María Felicidad Tabuenca Cuevas, Fidel Çakmak (red.), Foreign Language Learning and Teaching: Current State of Practice and Research. Hamburg: Verlag Dr Kovac, s. 201-223. 
    4. Jaroszewska A., Gębal P.E., Kumięga Ł. (2021), Herausforderungen der interdisziplinären Lehrerforschung im fremdsprachendidaktischen Kontext. Eine Einleitung [w:] P. Gębal / A. Jaroszewska / Ł. Kumięga (red.), Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven, Göttingen: V&R unipress – Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, s. 7-13., 
    5. Jaroszewska, A. (2021), Fremdsprachenlehrende in Polen – Herausforderungen im Zeitalter des Wandels [w:] P. Gębal / A. Jaroszewska / Ł. Kumięga (red.), Pädagogisch-fremdsprachendidaktische Verortungen der Lehrerforschung Konzepte, Herausforderungen, Perspektiven, Göttingen: V&R unipress – Vandenhoeck & Ruprecht Verlage, s. 15-27. 
    6. Jaroszewska A. (2021), O glottodydaktyce francuskojęzycznej subiektywnie z Barbarą Głowacką rozmawia Anna Jaroszewska [w:] A. Jaroszewska, R. Kucharczyk, Smuk M., Szymankiewicz K. (red), Rozmowy o glottodydaktyce. Studia ofiarowane profesor Jolancie Sujeckiej-Zając. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, s. 35-66. 
    7. Jaroszewska A. (2019), O tym, jak pewna pszczoła trafiła do neofilologicznego ula [w:] Magnuszewska Z., Maleńczyk-Boguszewska H. (red.), Polskie Towarzystwo Neofilologiczne 1929 – 2009 – 2019. Poznań: Polskie Towarzystwo Neofilologiczne, s. 172−178 [online: http://poltowneo.org/images/historia/PTN%2090-lecie.pdf]. 
    8. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Sposoby mówienia o starości [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 3 P-Ś. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 311–315.  
    9. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Mowa starcza [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 2 H-O. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 282–284.  
    10. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Mnemotechnika [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 2 H-O. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 257–258. 
    11. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Komenský Jan Ámos [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 2 H-O. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 128–131.  
    12. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Glottogeragogika [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 1 A-G. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 573–575. 
    13. Jaroszewska A. (2017), Hasło: Edukacja ustawiczna (edukacja permanentna) [w:] Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności. Tom 1 A-G. pod redakcją naukową Adama A. Zycha. Katowice: Wydawnictwo Thesaurus Silesiae, s. 418–420.  
    14. Jaroszewska A., Karpeta-Peć B., Smuk M., Sobańska J., Sujecka-Zając J. (2016), Wprowadzenie [w:] Jaroszewska A., Karpeta-Peć B., Smuk M., Sobańska J., Sujecka-Zając J. (red.), „Wielojęzyczność i międzykulturowość na lekcji języka obcego – między teorią a praktyką nauczania”. Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 7-10.
    15. Jaroszewska A. (2015), Dydaktyczno-organizacyjny fenomen Uniwersytetów Trzeciego Wieku jako nowy obszar badań glottodydaktycznych [w:] E. Woźnicka (red.), Oświata dorosłych. Inspiracje i wyzwania: tom dedykowany Profesor Oldze Czerniawskiej z okazji 85. urodzin [w serii: Biblioteka Edukacji Dorosłych, t. 46], Warszawa−Łódź, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne / Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, s. 279−293. 
    16. Jaroszewska A. (2015), Die Entwicklung interkultureller Kompetenz – die Kehrseite der Medaille am Beispiel des polnischen Bildungssystems [w:] Kic-Drgas J. (red.), Literatur und Interkulturalität im Fremdsprachenunterricht am Anfang des 21. Jahrhunderts. Schriftenreihe: „Lingua. Fremdsprachenunterricht in Forschung und Praxis” Band 32. Hamburg: Verlag Dr. Kovac, s. 133−150. 
    17. Jaroszewska A. (2014), Sukces w nauce języka obcego w opinii studentów pierwszego roku warszawskiej germanistyki [w:] Karpeta-Peć B., Kucharczyk R., Smuk M., Torenc M. (red.), Wyznaczniki sukcesu nauczyciela i ucznia w glottodydaktyce, Instytut Germanistyki i Instytut Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 283−294. 
    18. Jaroszewska A., Torenc M. (2013), Rozwój glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki UW w latach 1972–2012 [w:] Jaroszewski M., Jaroszewska A., Torenc M. (red.), Wybrane zagadnienia kształcenia. Z perspektywy glottodydaktyki. Materiały z konferencji naukowo-dydaktycznej zorganizowanej z okazji jubileuszu 40-lecia istnienia Zakładu Glottodydaktyki w Instytucie Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, dn. 9 marca 2012 r. Uniwersytet Warszawski – Instytut Germanistyki, Warszawa, s. 31–42. 
    19. Jaroszewska A. (2012), Internet oraz jego związki z kulturą i językiem człowieka [w:] Grzywka K. i in. (red.), „Kultura – Literatura – Język. Pogranicza Komparatystyki. Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Kolago w 70. rocznicę urodzin. Tom II”, Instytut Germanistyki ‒ Uniwersytet Warszawski, Warszawa, s. 1639-1645. 
    20. Jaroszewska A. (2011), Uczeń w wieku późnej dorosłości – próba charakterystyki w kontekście organizacji procesu nauczania języków obcych [w:] Knieja J., Piotrowski S. (red.), „Nauczanie języka obcego a specyficzne potrzeby uczących się. O kompetencjach, motywowaniu i strategiach”, Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL – Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II, s. 487-502. 
    21. Jaroszewska A. (2011), Międzykulturowość w życiu ludzi starszych – konsekwencje dla kształcenia ustawicznego [w:] Cudowska A. (red.), „Kierunki rozwoju edukacji w zmieniającej się przestrzeni społecznej”, Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok, s. 343-352. 
    22. Jaroszewska A. (2010), O nowej podstawie programowej dla szkół podstawowych w kontekście nauczania języków obcych w klasach I-III [w:] Karbowniczek J, Ficek D. (red.), „Nauczanie języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Lingwistycznej w Częstochowie, Częstochowa, s. 15-26. 
    23. Jaroszewska A. (2010), O koncepcji nauczania w wymiarze międzykulturowym [w:] Mackiewicz M. (red.), „Kompetencja interkulturowa w teorii i praktyce edukacyjnej”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, Poznań, s. 47-53. 
    24. Jaroszewska A. (2010), Kompetencje kluczowe nauczyciela geragoga w kontekście nauczania języków obcych w wymiarze międzykulturowym [w:] Horyń W., Maciejewski J. (red.), „Nauczyciel andragog we współczesnym społeczeństwie”, Seria Wydawnicza: „Acta Universitatis Wratislaviensis” No 3216, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, s. 97-109.
    25. Jaroszewska A. (2009), Świadomość wielokulturowa dziecka w strukturze kompetencji międzykulturowej – od teorii do praktyki [w:] Sikora-Banasik D. (red.), „Wczesnoszkolne nauczanie języków obcych. Zarys teorii i praktyki”, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa, s. 160-178. 
    26. Jaroszewska A. (2009), Nauczanie języków obcych warunkiem dialogu, porozumienia i współpracy pomiędzy przedstawicielami różnych kultur [w:] Jancewicz Z. (red.), „W dialogu języków i kultur”, Lingwistyczna Szkoła Wyższa w Warszawie, Warszawa, s. 101-114. 
    27. Jaroszewska A. (2009), Analiza kompetencji nauczycieli języków obcych w kontekście nauczania w różnych grupach wiekowych [w:] Pawlak M., Mystkowska-Wiertelak A., Pietrzykowska A. (red.), „Nauczyciel języków obcych dziś i jutro”, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza , Poznań-Kalisz, s. 83-93.
    28. Jaroszewska A. (2008), Problematyka wczesnoszkolnego nauczania języków obcych w kontekście kompetencji nauczyciela [w:] Jaroszewska A., Torenc M. (red.), „Kultury i języki: poznawać – uczyć się – nauczać. Księga Jubileuszowa dla Pani Profesor Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik z okazji 65. urodzin / Kulturen und Sprachen: verstehen – lernen – lehren. Festschrift für Frau Professor Elżbieta Zawadzka-Bartnik zum 65. Geburtstag”, Instytut Germanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 189-198. 
    29. Jaroszewska A. (2008), Motywacja we wczesnoszkolnym nauczaniu języków obcych [w:] Michońska-Stadnik A., Wąsik Z. (red.), „Nowe spojrzenia na motywację w dydaktyce języków obcych” Tom 2., Philologica Wratislaviensia: Acta et Studia Vol. 2.2., Wydawnictwo Wyższej Szkoły Filologicznej, Wrocław, s. 223-232. 
    30. Jaroszewska A. (2006), Problematyka wielo- i międzykulturowości w  wybranych programach wczesnoszkolnego nauczania języków obcych [w:] Krieger-Knieja J., Paprocka-Piotrowska U. (red), „Komunikacja językowa w społeczeństwie informacyjnym. Nowe wyzwania dla dydaktyki języków obcych”, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, s. 296-308. 
    31. Jaroszewska A. (2005), Elementy języków obcych w nauczaniu wczesnoszkolnym i ich znaczenie dla nauczyciela, ucznia oraz dla  kształtowania u dzieci postaw tolerancji i otwartości wobec różnic narodowo-kulturowych współczesnego świata – subiektywne teorie  nauczycieli [w:] Mackiewicz M. (red.), „Dydaktyka języków obcych a kompetencja kulturowa i komunikacja interkulturowa”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań, s. 123-144. 

     

    RECENZJE, SPRAWOZDANIA, KOMUNIKATY:

    1. Jaroszewska A. (2019), Subiektywna refleksja glottodydaktyka po lekturze książki Weroniki Wilczyńskiej, Macieja Mackiewicza i Jarosława Krajki „Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie”. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2019, ss. 685 [w:] „Neofilolog”, Nr 52/2, s. 411-418.
    2. Jaroszewska A. (2019), Mariola Jaworska „Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją” Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2018, 406 ss. [w:] Acta Neophilologica, XXI (1), s. 103−107. 
    3. Jaroszewska A., Sobańska-Jędrych J. (2016), Światowy Zjazd Absolwentów Uniwersytetu Warszawskiego – spotkanie w Instytucie Germanistyki [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom LVIII, s. 719−720. 
    4. Jaroszewska A. (2015), Przemysław E. Gębal: Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. [Biblioteka „Ling Variów” Glottodydaktyka, t. 6]. Księgarnia Akademicka, Kraków, ss. 359 [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom LV, s. 763−767. 
    5. Jaroszewska A. (2014), Joanna Kic-Drgas: Fremdsprachenlernen im Seniorenalter. Entwicklung und Evaluation von Lehr- und Lernmaterialien für Senioren. Qaestio / Neisse Verlag, Wrocław – Dresden 2013, str. 360 [w:] „Neofilolog”, Nr 42/2, s. 255-258. 
    6. Jaroszewska A., Torenc M. (2012), Das 40. Jubiläum des Bestehens der Abteilung für Glottodidaktik am Institut für Germanistik der Warschauer Universität [w:] „Hallo Deutschlehrer – Zeitschrift des polnischen Deutschlehrerverbandes“, Herbstaufgabe 2012 (34), s. 4-5 [online: http://www.deutsch.info.pl/resources/file/text/HD_2013_druk.pdf]. 
    7. Jaroszewska A. (2012), 40 lat Zakładu Glottodydaktyki Instytutu Germanistyki UW (1972-2012) [w:] „Lingwistyka stosowana. Przegląd”, nr 6, s. 223-231. 
    8. Jaroszewska A. (2011), Weronika Wilczyńska, Anna Michońska-Stadnik: Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie. Wydawnictwo AVALON, Kraków 2010, 295 s. [w:] „Orbis Linguarum” Vol. 37, s. 527-532. 
    9. Jaroszewska A. (2011), Hans Barkowski, Hans-Jürgen Krumm (Hrsg.): Fachlexikon Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. A. Francke Verlag, Tübingen-Basel 2010, 370 S. [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XLVIII, s. 563-565. 
    10. Jaroszewska A. (2010), Mariola Jaworska: „Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych” [w:] „Języki obce w szkole” Numer specjalny 6, grudzień 2009/styczeń 2010, , s. 242-246. 
    11. Jaroszewska A. (2010), „Nauczyciel języków obcych i jego niepełnosprawni uczniowie (…)” – komunikat o nowej książce Elżbiety Zawadzkiej-Bartnik [w:] „Języki obce w szkole” Nr 3/2010, s. 188-192. 
    12. Jaroszewska A. (2008), Marta Torenc: Nauczanie międzykulturowe – implikacje glottodydaktyczne. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2007, ss. 353 [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXXVII, s. 651-654. 
    13. Jaroszewska A. (2003), Mowa, muzyka, ruch – spotkanie z profesorem Fredrikiem Vahle, germanistą, poetą i artystą [w:] „Studia Niemcoznawcze”, tom XXVI, s. 1029-1033. 

     

    PROGRAMY NAUCZANIA I PODRĘCZNIKI DO NAUKI JĘZYKA NIEMIECKIEGO:

    1. Jaroszewska A. (2017), Program nauczania języka niemieckiego w szkole podstawowej jako drugiego języka obcego nowożytnego (II etap edukacyjny, klasy VII–VIII, poziom II.2./A1). Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
    2. Jaroszewska A. (2014), Program nauczania języka niemieckiego. Gimnazjum. Kurs podstawowy. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era [online: http://www.nowaera.pl/niemiecki/deutschtour-multimedialna-teczka-nauczyciela.html].
    3. Jaroszewska A. (2012), Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy na poziomie IV.0 (dla rozpoczynających naukę języka niemieckiego od podstaw). Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa [online: http://www.nowaera.pl/dmdocuments/WT_Prognaucz_IV0_n.pdf].
    4. Jaroszewska A. (2012), Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs podstawowy dla kontynuujących naukę na poziomie IV.1 (na podbudowie wymagań poziomu III.0 dla III etapu edukacyjnego). Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa [online: http://www.nowaera.pl/dmdocuments/WT_Prognaucz_IV1_n.pdf].
    5. Jaroszewska A. (2012), Program nauczania języka niemieckiego w liceum ogólnokształcącym, liceum profilowanym i technikum. Kurs rozszerzony dla kontynuujących naukę na poziomie IV.1R (na podbudowie wymagań poziomu III.1 dla III etapu edukacyjnego). Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa [online: http://www.nowaera.pl/dmdocuments/Program_nauczania_IV1Rv2.pdf]. 
    6. Jaroszewska A. (2009), Program nauczania języka niemieckiego. Gimnazjum. Kurs podstawowy. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa [online: http://pliki.qdnet.pl/nowaera/dmdocuments/program_nauczania_DiD_podstawowy1.pdf]
    7. Jaroszewska A. (2009), Program nauczania języka niemieckiego. Gimnazjum. Kurs kontynuacyjny. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa [online: http://pliki.qdnet.pl/nowaera/dmdocuments/program_nauczania_DiD_kontynuacyjny1.pdf].
    8. Jaroszewska A., Kotarba M. (2007), Program nauczania języka niemieckiego w klasach I-III szkoły podstawowej. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    9. Jaroszewska A., Kotarba M. (2007), Domino. Język niemiecki. Szkoła podstawowa. Podręcznik. Klasa 1. Semestr 1. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.

     

    MATERIAŁY POMOCNICZE DO NAUKI JĘZYKA NIEMIECKIEGO:

    1. Jaroszewska A. (2015), teraz matura! – Język niemiecki. Arkusze maturalne. Poziom podstawowy i rozszerzony. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    2. Jaroszewska A. (2012), Testy poziomujące do kursu języka niemieckiego dla szkół ponadgimnazjalnych „Welttour”. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    3. Jaroszewska A. (2012), Egzamin maturalny z języka niemieckiego. Przykładowe arkusze i zestawy do matury ustnej i pisemnej (poziom podstawowy) z kluczem odpowiedzi i płytą CD audio. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    4. Jaroszewska A. (2011), Das ist Deutsch! Egzamin gimnazjalny 2012. Test diagnostyczny dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum z komentarzem, transkrypcją i kluczem. Poziom podstawowy. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    5. Jaroszewska A. (2011), Das ist Deutsch! Egzamin gimnazjalny 2012. Test diagnostyczny dla uczniów trzeciej klasy gimnazjum z komentarzem, transkrypcją i kluczem. Poziom rozszerzony. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    6. Jaroszewska A. (2010), Testy poziomujące do kursu „Das ist Deutsch”. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    7. Jaroszewska A., Kotarba M. (2007), Domino. Język niemiecki. Szkoła podstawowa. Zeszyt wycinanek. Klasa 1. Semestr 1. Wydawnictwo Nowa Era, Warszawa.
    8. Nauka dla Europy: kurs czytania tekstów w języku niemieckim dla Polaków  (2003), [dokument elektroniczny] /autorzy tekstów: A. Pradetto (I), G. Junne (II) /koordynator projektu: T. G. Pszczółkowski /koordynacja z ramienia Instytutu Przygotowania Językowego i Zawodowego Uniwersytetu Karola w Pradze: I. Neckářová /oprac. tekstów, ćwiczeń i gramatyki do tekstów: G. Strzelecka, J. Zapaśnik, A. Jaroszewska /gramatyka jęz. niemieckiego: R. Chilmończyk /oprac. słownika niemiecko-polskiego: J. Zapaśnik, A. Jaroszewska /współpraca naukowo-dydaktyczna: W. Schramm /oprac. programistyczne: B. Kostrzewa, G. Nemirovski, /doradztwo w zakresie dydaktyki medialnej: E. Heuel/ewaluacja: Bartłomiej Fertaś /współpraca organizacyjna: Gerhard Kischel, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, wyd. pol.-niem. – W realizacji projektu uczestniczyły: Uniwersytet Warszawski, Fernuniversität Hagen – Universiteit van Tilburg – Universität Wien – Europa-Universität Frankfurt/Oder – UniverzitaKarlova v Praze.
    9. Brzydkie Kaczątko: uczymy się niemieckiego = Das Hassliche (!) Entlein (2000), tekst niemiecki i ćwiczenia: A. Szymańska (=Jaroszewska), tekst polski: J. Zarańska, il.: G. Motylewska, oprac. graficzne: J. Obłucki, Warszawa: „Wilga”, cop. 2000; również [w:] Czerwony Kapturek i inne bajki /teksty bajek: D. Obidniak, J. Zarańska, A. Szymańska (=Jaroszewska), il.: G. Motylewska, Warszawa: Wydawnictwo Wilga, s. 12-21.
    10. Saga rodu Ganzegal /Familie Ganzegal [serial tv] (1998/2000), reżyseria: Tomasz Drozdowicz /scenariusz: B. Hyczko /zdjęcia: K. Gromek /konsultacja językowa: J. Dominiczak, P. Szyposzyński, A. Szymańska (=Jaroszewska), Produkcja: Studio Filmowe AUTOGRAF dla I Programu Telewizji Polskiej.